23/04/2024

Un joc de taula amb reptes vinculats a la recuperació de l’aigua guanya l’Experimentathon de la URV

La segona edició d'aquesta competició desafiava l'estudiantat universitari a crear un joc científic d'experimentació per conscienciar els infants sobre la importància de consevar la terra i un dels seus recursos més preuats: l'aigua

Participants durant la sessió del "design thinking" de l'Experimentathon.

El joc de taula Sustainable Kings, que convida als participants a pujar a l’ecobus i resoldre reptes mediambientals vinculats amb l’aigua, ha estat el guanyador de la segona Experimentathon organitzada pel Hub Experimenta de la Universitat Rovira i Virgili (URV) en col·laboració amb Dupont Water Solutions. El joc porta als infants de 10 a 12 anys a fer una parada a zones com la ciutat, la muntanya, el bosc o la platja on es trobaran amb un problemàtica diferent que hauran de resoldre raonat i experimentant. Així, per exemple, a la ciutat han de descobrir què és la pluja àcida i com els afecta. A la platja han de recuperar l’aigua després d’un vessament d’oli. O a la muntanya han de construir un filtre per poder potabilitzar l’aigua.

La competició, que reptava a estudiants de grau, màster i doctorat a dissenyar un joc científic d’experimentació per conscienciar els infants que l’aigua és un recurs preuat, va reunir a 12 estudiants universitaris aquest dilluns 22 d’abril al CaixaForum de Tarragona. Dividits en quatre equips, van treballar a contrarellotge per presentar solucions creatives a un mateix repte social i tècnic: com aprofitar i tractar l’aigua residual per donar-li un nou ús i reutilitzar-la.

De la mà de Lluis Sabadell Artigua, artista i comissari especialitzat en Art, Ecologia i cocreació, els estudiants van rebre un speed training de dues hores en la metodologia de les 4C i un design thinking que els va ajudar en la fase d’ideació del seu projecte per poder passar ràpidament a la definició, construcció del prototip i finalment la defensa del seu joc en poc menys de 10 hores, tenint en compte les característiques imposades per l’organització: que fos un joc portàtil adreçat a infants de 6 a 12 anys, fàcil de transportar, muntar i desmuntar, on l’experimentació amb material casolà estigués al centre i que tingués un cost de construcció màxim de 500 euros.

Els participants van sorprendre el jurat amb quatre jocs molt diferents i d’un nivell molt elevat. El primer equip va presentar la proposta Water Hero, una gincana a contrarellotge en la que equips competeixen per construir un filtre per recuperar l’aigua residual. El segon equip va proposar el joc Water Hackers on l’alumnat es converteix en detectiu per trobar qui ha hackejat una planta de tractament d’aigua. En el procés descobreixen experimentant els tres tipus de filtració de l’aigua. El tercer equip va proposar la construcció d’un tanc d’aigua bruta amb fulles, microplàstics i d’altres. Amb una bomba manual els infants han de fer passar l’aigua per tres filtres per intentar aconseguir aigua neta per regar plantes.

I finalment, el quart i joc guanyador va ser el de Sustainable Kings. El jurat va destacar la fantàstica combinació d’experimentació amb el tractament de temes tan candents i al centre del debat mediambiental. L’equip guanyador està format per Martín González, Yaroslav Hryhoryev i Zoha Raza Rizvi, estudiants de màster i doctorat de la Facultat de Química de la URV.

Imatge de l'equip guanyador de la competició.
Imatge de l’equip guanyador de la competició.

El joc de taula guanyador s’estrenarà el 14 de juny en el marc de la Fira Experimenta del Campus Sescelades de la URV i posteriorment farà una gira pels centres educatius i centres cívics de Catalunya durant el curs 2024-2025.

La Experimentathon té un doble objectiu, per una banda, el desenvolupament d’un joc científic que pugui impulsar l’experimentació de nens i nenes a l’aula i, per l’altra, la creació d’un marc on els estudiants universitaris puguin posar en pràctica competències transversals com el treball en equip, la resolució de problemes, la comunicació efectiva, el lideratge, l’adaptabilitat i la creativitat davant d’un panell d’experts d’empresa i del Hub Experimenta que avaluen les seves aptituds en un entorn sota estrès.

L’Experimentathon és una proposta del HUB Experimenta, la comunitat per fomentar, captar i desenvolupar talent STEAM, formada per un equip interdisciplinari de professorat, investigadors i tècnics de la Universitat Rovira i Virgili, l’Institut Català d’Investigació Química, de ‘Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries i de la Universitat Autònoma de Barcelona. Compta amb el suport d’ELIX Polymers, BASF, Messer Ibérica, Ercros, URAIS, DuPont Water Solutions, BioTech BioSecurity, Gomà-Camps i el Consorci d’Aigües de Tarragona. A més, hi col·laboren la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología – Ministerio de Ciencia e Innovación.