04/04/2024

Eulàlia Villalta, premiada per un treball sobre l’aprenentatge cooperatiu en els estudis agroalimentaris

El treball del Màster de Formació de Professorat de Secundària reconegut per Enginyers BCN comprova la utilitat de la metodologia en l'adquisició de competències personals, socials, professionals i en la motivació dels alumnes

Eulàlia Villalta, alumna premiada del Màster Universitari de Formació del Professorat d'Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'Idiomes de la URV.

El Treball de Fi de Màster Implementació de la metodologia d’aprenentatge cooperatiu i l’ús del pòdcast com a eina TIC per a la millora educativa de la UF2. Extracció de l’oli d’oliva del MP1. Extracció d’olis d’oliva del CFGM Olis d’oliva i vins, que ha fet l’estudiant de la URV Eulàlia Villalta Quintana, ha rebut el primer premi de la XII edició del premi per als alumnes del Màster Universitari de Formació del Professorat d’Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d’Idiomes que promou el Col·legi d’Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona.

Eulàlia Villalta, enginyera tècnica agrícola per la UPC i enginyera agrònoma per la UdL, va cursar el Màster de Formació del Professorat d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d’Idiomes a la URV el curs 2022-2023. Durant les pràctiques externes del màster realitzades a l’Escola Agrària de Gandesa, concretament al Mòdul professional 1: Extracció d’olis d’oliva a la UF1. Recepció de l’oliva, va detectar problemàtiques com eren la manca de presa d’apunts, la manca de retenció de conceptes, la baixa habilitat escrita i oral i la ràtio baixa d’alumnes. A més, també va trobar una limitació estacional de la pràctica real al molí d’oli.

Partint d’aquesta anàlisi d’observació, Eulàlia Villalta va voler comprovar si aplicant una metodologia basada en l’aprenentatge cooperatiu es maximitzava l’aprenentatge intragrupal dels alumnes i analitzar la influència sobre les competències, els resultats d’aprenentatge, la motivació i la convivència a l’aula.

Mitjançant diverses activitats com visites a museus, la creació de grups d’experts o jocs a l’aula, els alumnes van portar a terme un pòdcast on exposaven els coneixements adquirits al llarg de l’assignatura, formant part de tot el procés de forma cooperativa.

Després d’implementar la nova metodologia, es va poder demostrar que l’aprenentatge cooperatiu maximitza la influència en l’adquisició de competències personals, socials, professionals i en la motivació dels alumnes.

La situació dels estudis agroalimentaris

Per a Villalta, rebre el premi va ser quelcom inesperat. “Els estudis agroalimentaris professionalitzadors estan en retrocés, en el sentit que avui en dia el jovent no s’anima a cursar-los per desconeixença o perquè no són coneixedors de les seves sortides laborals, i això que és un sector on la demanda d’ocupació no es cobreix”, explica Villalta. A més, remarca com n’és d’important reconèixer aquells ensenyaments que no són tan visibles i fer-los créixer: “És un luxe ser partícip de la millora de centres educatius més petits, de caràcter agrari i rural i que per alguns estan oblidats”.

Eulàlia Villalta té clar que el seu futur és la docència en l’àmbit del món agrari: “Em sento satisfeta no només de poder transmetre coneixements i experiències que capacitin als alumnes per a la seva entrada al món laboral, sinó que també des de l’Escola Agrària contribuïm socialment en l’arrelament vivencial i laboral d’aquests joves a les zones rurals i en despoblament”.

1. Patrícia Hernandez |

Lo més bonic es poder compartir l’experiencia laboral i personal, amb la vocació d’ensenyar.
    Ets una gran professional.
    Un premi ben merescut.