03/02/2015

L’Orquestra de la URV estrena la Simfonia de la Imperial Tarraco de Joan Guinjoan

L'Orquestra de la URV estrena la Simfonia de la Imperial Tàrraco del compositor Joan Guinjoan. El seu director, Marcel Ortega, ha transcrit l'obra. El concert és el dimarts 3 de febrer a les 20 h. al teatre Metropol de Tarragona, i tanca l'any de commemoració del Bimil·lenari de la mort de Cèsar August

L’Orquestra de la URV fa l’estrena mundial de la 1a Simfonia de la Imperial Tàrraco, escrita pel reconegut compositor riudomenc Joan Guinjoan, investit doctor honoris causa per la Universitat al 1999.

El concert, organitzat conjuntament per la universitat i Joventuts Musicals de Tarragona, tanca l’any de celebració del Bimil·lenari de la mort d’August (44-2014), el Cèsar que va transformar Tàrraco en el centre del món durant dos anys i va fer que la ciutat es desenvolupés de manera crucial per la seva història.

Joan Guinjoan, que s’ha presentat al llarg de la seva vida com a tarragoní, és un dels compositors més importants del segle XX a tota Europa. Ha rebut la Medalla de la ciutat i ha estat, juntament amb Montserrat Icart (JJMM), un dels principals impulsors del finit Concurs Internacional de Composició “Ciutat de Tarragona” (1993-2010).

Les seves dues primeres obres simfòniques estan dedicades a la ciutat: la Simfonia de la Imperial Tàrraco (1961-1962) i la Simfonia Ciutat de Tarragona (1998). L’acte té, doncs, un caràcter simbòlic molt destacat: un compositor de casa amb una obra que porta el nom de la ciutat, per un motiu genuïnament propi, a càrrec de l’Orquestra de la universitat de Tarragona i dirigida per un tarragoní.

Es dóna el cas que, tot i que la Simfonia va ser escrita fa més de cinquanta anys, no ha estat mai interpretada. Joan Guinjoan no ha permès que s’edités ni que es toqués, i no consta en el seu catàleg oficial.

Això es deu al fet que fou la primera peça que escrigué, en el moment en què decidí abandonar la carrera pianística -era un concertista prestigiós- per dedicar-se a la composició. Així, l’obra ha quedat velada sota el zel del pudor artístic: com el mateix compositor diu, “això no és el Guinjoan pel qual la gent em coneix”. Sens dubte, un motiu més per anar a descobrir una peça que rebé el Premi d’instrumentació de la Schola Cantorum de París l’any 1962.

El director de l’Orquestra de la URV, Marcel Ortega, ha aconseguit per a aquesta ocasió l’autorització expressa del mestre Guinjoan, i n’ha transcrit la partitura des de l’única còpia que existeix, el manuscrit original que el compositor té a casa.

Per a una ocasió especial, un plantejament del concert també especial: es comença amb l’obertura Coriolà, de Beethoven, i a continuació s’interpreta la Simfonia de la Imperial Tàrraco de Guinjoan.

Després d’aquesta primera escolta completament verge, hi ha una pausa en què tant el compositor, a través d’un vídeo, com el director de l’orquestra, presenten i expliquen detalladament l’obra, comentant-ne la gènesi i la construcció, de manera que el públic tingui l’oportunitat de conèixer-la en profunditat.

A continuació, l’orquestra la torna a interpretar. D’aquesta manera, en una mateixa vesprada s’ofereixen dues oportunitats ben diverses de gaudir de l’obra, que seran la seva primera interpretació i l’última.

L’Orquestra de la URV va néixer l’any 1999 sota la direcció de Markus Schikora i acull tots els músics lligats a la universitat com a alumnes, professors o personal d’administració i serveis. Començant amb una plantilla d’uns vint membres i un caràcter experimental, sota la direcció successiva de Tomàs Grau assumí l’esperit i la mida d’una veritable orquestra simfònica.

En el present curs 2014-2015, dirigida per Marcel Ortega, compta amb una àmplia plantilla de 45 músics. A més de la participació de músics vinculats a la URV, l’Orquestra acull també nombrosos joves que hi troben l’espai per tocar setmanalment en un grup així.