04/11/2016

Nadons aprenen música amb el mètode Gordon al campus Terres de l’Ebre amb un projecte educatiu innovador

Nadons entre 12 i 24 mesos de la Llar d’Infants Mare Natura de Roquetes aprenen música a través del projecte Beceroles Sonores a la URV. L'objectiu és difondre la Teoria de l’Aprenentatge Musical del pedagog nord-americà Edwin Gordon

Deu nadons d’entre 12 i 24 mesos de la Llar d’Infants Mare Natura de Roquetes s’han convertit en alumnes ocasionals del campus Terres de l’Ebre de la URV, arran d’un projecte educatiu innovador: “Beceroles sonores a la URV”. Es tracta d’un projecte experimental codirigit pel professor associat de la URV Joan Vidal, i per l’especialista de música del CEIP Daniel Magrané (EMD de Jesús) Maite Pinyol. Té per objectiu donar a conèixer les propostes metodològiques i els materials didàctics de la Teoria de l’Aprenentatge Musical d’Edwin Gordon, a mestres d’educació infantil en actiu i també als estudiants del Grau d’Educació Infantil del campus Terres de l’Ebre. El mètode Gordon concep l’aprenentatge de la música com un procés similar al de la parla, i treballa per afavorir el desenvolupament de les aptituds musicals de cada xiquet segons les seves pròpies potencialitats i tempos.

Les classes de “Música en família” als nadons es fan els dimarts la tarda a l’Aula de Psicomotricitat del campus ebrenc i vénen acompanyats dels seus pares o mares. Seran deu sessions que impartiran d’octubre a desembre els membres del grup de treball Mousiké, integrat per set mestres especialistes de música de centres del territori (Natalia Lanau, Imma Esteve, Àngels Salvatella, Míriam Farnós, Mari Altadill, Maite Pinyol i Joan Vidal) i que està adscrit a l’ICE (Institut de Ciències de l’Educació). Joan Vidal va rebre el curs passat un ajut de la Diputació de Tarragona per formar-se en el mètode Gordon, i està acreditat pel Instituto Gordon de Educación Musical de España (IGEME) per ensenyar a xiquets i xiquetes d’entre 0 i 5 anys.

projectebeceroles161

Paral·lelament, 18 estudiants de tercer curs del Grau d’Educació Infantil del campus Terres de l’Ebre segueixen les sessions a través d’streaming, des de l’aula de docència informatitzada. La seua feina és d’observació i anàlisi, i consisteix en fer un informe diari personalitzat de cada nadó on es detallen les respostes musicals que donen, la seva tipologia i l’estadi evolutiu musical en el qual es troben. Aquests estudiants, a més, també han rebut una formació intensiva sobre el curs abans d’iniciar el projecte i assisteixen a les sessions preparatòries de cada sessió de “Música en família”, en les quals s’elaboren i assagen els materials didàctics. I com a projecte de final d’assignatura, hauran de dissenyar i executar en grup una sessió d’Audiació preparatòria que s’oferirà a nadons de la Llar d’Infants de Roquetes. L’Audiació és la principal base del mètode Gordon i es defineix com la capacitat de percebre i comprendre la música en la pròpia ment.

Donat que els alumnes realitzaran pràctiques en centres on hi transferiran els seus coneixements i capacitats adquirits durant el projecte, la URV ha reconegut els crèdits de l’assignatura com d’Aprenentatge Servei (APS).

“És la primera vegada que es planteja introduir i experimentar aquest mètode d’aprenentatge musical en els centres d’educació general del país”, apunta Joan Vidal, director del projecte tot assenyalant que “el desenvolupament de l’Audiació representa un benefici per a tota la comunitat i democratitza el futur accés a la pràctica musical”. El projecte ha aconseguit suport del Consell Social de la URV a través dels Ajuts Pont per a projectes educatius. Uns 1.500 euros que han servit per adquirir el material didàctic: mantes cooperatives, octoband, stretchy band, saquets psicomotrius, mocadors, paracaigudes, titelles o shakers per citar alguns exemples.


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

*