04/05/2020

Un projecte de la URV sobre habitatge i ciència de dades rep un dels 13 ajuts de recerca social de “La Caixa”

La proposta de la Càtedra UNESCO i del grup Sees:lab ha estat seleccionada entre més de 500 de la convocatòria de Recerca Social de la Fundació "la Caixa". L'entitat posa en xarxa la segona convocatòria que donarà suport a 15 iniciatives més

Els investigadors i les investigadores de l’equip del projecte DaSiHo. D’esquerra a dreta: Rosa Maria Garcia, Lluc Font, Roger Guimerà, Marta Sales i Sergio Nasarre.

La Càtedra UNESCO d’Habitatge i el grup de recerca SEES:lab de la URV s’han emportat un dels 13 ajuts de la primera convocatòria de Recerca Social de la Fundació “la Caixa”  en què s’han destinat 1,3 milions d’euros per a projectes d’investigació social, escollits entre 524 candidatures.

L’objectiu d’aquest projecte, coordinat per l’investigador i responsable de la Càtedra Sergio Nasarre, és analitzar sistemàticament, a través de la ciència de dades (data science), desenes de milers de sentències judicials relacionades amb l’habitatge abans i després de l’inici de la crisi immobiliària i financera del 2017, amb l’objectiu de posar de manifest les decisions que han influenciat i liderat els principals canvis legislatius i de jurisprudència.

DaSiHo, que és el nom del projecte, combina la investigació internacional existent sobre dret de l’habitatge amb enfocaments propis de la ciència de les dades i de la intel·ligència artificial. Aquesta combinació permetrà examinar sistemàticament i quantitativa un gran nombre de decisions judicials, rastrejar els patrons de raonament jurídic que inspiren les decisions, trobar decisions judicials innovadores, així com quantificar les conseqüències desitjades i indesitjades d’aquestes decisions que, en última instància, poden arribar a comportar canvis en la legislació.

La Fundació ”la Caixa” acaba d’obrir la segona convocatòria de Recerca Social, una iniciativa orientada a donar suport al desenvolupament d’investigacions socials que permetin comprendre els desafiaments socials emergents més urgents, entre ells els sorgits per la pandèmia del coronavirus.

La iniciativa, que compta amb una dotació d’1,5 milions d’euros per 15 projectes, parteix del supòsit que nous esdeveniments com el brot de la COVID-19 comporten conseqüències globals que afecten tots els àmbits de les nostres vides. La investigació social, com a motor de progrés humà, té un rol determinant en la comprensió d’aquests nous fenòmens, ajudant la societat i els legisladors a prendre millors decisions, Fins al 20 de maig, investigadors de totes les disciplines procedents d’universitats i centres de recerca d’Espanya i Portugal poden presentar les seves candidatures.

Innovació: ADN de la Càtedra d’Habitatge i del Sees:lab

No és la primera vegada que la Càtedra UNESCO d’Habitatge de la URV desenvolupa un projecte relacionat amb la transferència del coneixement i l’impacte social. Durant l’any 2019 ha presentat “El Umbral”, un documental que dóna “vida” als resultats de l’únic informe científic europeu sobre desnonaments i sensellarisme. Es tracta d’un documental co-dirigit per la Càtedra. També han desenvolupat  “El Llindar”, una experiència de simulació gamificada basada en el mateix estudi i dirigida als joves de secundària amb l’objectiu que es posin a la pell d’aquelles persones que han perdut o que estan a punt de perdre la seva llar.

Tampoc és la primera vegada que el SEES Lab emprèn un projecte multidisciplinari. Al llarg de la seva història, el grup ha col·laborat en desenes de projectes amb físics, químics, informàtics, enginyers, biòlegs, economistes i sociòlegs. En aquestes col·laboracions, el grup ha fet contribucions que han resultat cabdals i pioneres per entendre el comportament de sistemes i processos que van des del metabolisme cel·lular i el càncer, fins al procés creatiu en equips de científics, la dinàmica de conflictes en grups de treball o la presa de decisions en situacions que involucren pensament estratègic.

Sobre la Càtedra UNESCO pel Dret de l’Habitatge de la URV

La Càtedra UNESCO d’Habitatge de la Universitat Rovira i Virgili és l’única en el món del seu tipus i és sòcia de Nacions Unides per implementar la seva Nova Agenda Urbana. Acull els treballs elaborats els últims 24 anys d’investigadors/es interdisciplinaris i compta amb 11 socis públics i privats. Ha impulsat l’elaboració d’informes sobre habitatge, ha assessorat a entitats públiques i privades i lidera o ha participat en 28 projectes de recerca competitius nacionals i internacionals, compta amb 18 investigadors/es i ha format en habitatge a més de 10.000 professionals. La seva investigació ha impactat en més de 47 milions de persones.

Sobre Sees:Lab

El grup de recerca SEES Lab és capdavanter en l’estudi de sistemes complexos, ja sigui mitjançant el desenvolupament de models i tècniques probabilístiques, com en l’anàlisi de dades empíriques.

El grup ha publicat desenes d’articles científics, tant en revistes interdisciplinàries com Nature i Science, com en les revistes més prestigioses de física, biologia o ecologia a nivell internacional. La investigadora Marta Sales i l’investigador Roger Guimerà han impartit conferències convidades i plenàries en els congressos i escoles més importants en l’àrea dels sistemes complexos i les xarxes complexes, i de la sociologia computacional.