19/10/2016

Una tesi analitza la figura del postcuidador familiar i el procés de reconstrucció de la vida quotidiana que ha d’afrontar

La principal conclusió és que les persones postcuidadores pateixen un buit emocional i instrumental, i busquen un nou sentit a la seva vida. La tesi, realitzada per l’infermer tortosí Gerard Mora, es tracta d’un estudi pioner a l’Estat

En el centre, el ja doctorat Gerard Mora, acompanyat dels membres del tribunal i la directora de tesi.

En els darrers anys, han augmentat les publicacions referents a l’estudi de les cuidadores familiars, sobretot des de l’àmbit de la salut mental o de l’atenció domiciliària, però ni la recerca ni les institucions s’han preguntat: Què passa quan un cuidador familiar deixa de cuidar? Quins sentiments, percepcions, necessitats  experimenta?  Com (re)construeix la seva vida  quotidiana? Aquestes preguntes són el punt de partida de la tesi doctoral de Gerard Mora, infermer tortosí que actualment treballa a la Unitat de Crítics de l’Hospital Joan XXIII de Tarragona. Un treball de recerca que és pioner a l’Estat espanyol i un dels pocs que s’ha fet arreu del món i que analitza la figura del postcuidador familiar, aquella persona que després d’haver cuidat durant anys un familiar seu, aquest es mor.

La principal conclusió de la seua tesi, dirigida per les doctores Carme Ferré i Pilar Montesó, professores del Departament d’Infermeria de la Universitat Rovira i Virgili, és que els postcuidadors familiars experimenten una transició quan el seu familiar mor condicionada per un buit emocional i instrumental, i en el marc d’aquesta transició busquen un nou sentit la seva vida. “Instrumental perquè tot allò que ha estat fent durant anys ara ja no ho ha de fer”, aclareix Mora. També destaca que el paper de la infermera és fonamental per tal d’empoderar a les persones per tal de poder assolir una transició saludable. “Molts opten per associacions de voluntariat”, assenyala l’autor.

Per elaborar aquesta tesi, Gerard Mora ha utilitzat una metodologia qualitativa, basada en entrevistes en profunditat com instrument principal de la recerca. En total se n’han realitzat catorze a postcuidadors de les Terres de l’Ebre, Tarragona i Barcelona, que han cuidat el seu familiar durant més de dos anys i que fes al menys dos anys que aquest fos mort. “Per no interferir en el procés del dol”, apunta l’autor. Els entrevistats tenen perfils molt diferents i hi ha 9 dones i 5 homes, tots majors de 45 anys i un 51% amb estudis universitaris. Pel que fa al temps que van dedicar a cuidar el seu familiar va des dels 30 als 2 anys. “Tots recorden molt la seua vida com a cuidadors i tenen molt present al familiar que cuidaven”, afegeix Mora.

L’estudi compta amb l’autorització del Comitè Ètic d’Investigació Clínica i de l’Institut Universitari d’Investigació en Atenció Primària. Gerard Mora va aconseguir la qualificació d’excel·lent Cum Laude en la defensa de la seua tesi realitzada fa unes setmanes al campus Catalunya de la URV. El tribunal estava integrat per la professora de la URV Mar Lleixà, directora territorial d’infermeria a les Terres de l’Ebre, la professora Montserrat Puig (UB) i per Helder da Rocha, de la Universidad dos Açores.