21/05/2025

130 escolars de la demarcació presenten els seus projectes de recerca a la URV, en el Congrés Recerkids

El programa vol apropar la ciència a l'alumnat de 5è i 6è de primària. En aquesta edició s'ha centrat en la recerca sobre semiconductors i les seves aplicacions en camps com la robòtica i la programació

Inauguració del congrés, a càrrec de la Comissionada de Relacions amb el Departament d'Educació, Carme Yeste.
Inauguració del congrés, a càrrec de la Comissionada de Relacions amb el Departament d'Educació, Carme Yeste.

Duran tot el matí d’aquest dimecres, 130 alumnes de diverses escoles de la demarcació de Tarragona participen en el congrés de la IX edició del programa Recerkids, impulsat pel Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, en col·laboració amb la Universitat Rovira i Virgili. És la culminació de tot un trimestre de feina en què l’alumnat de 5è i 6è de Primària ha dut a terme un projecte de recerca científica a l’aula, centrat enguany en l’univers dels semiconductors i el seu paper fonamental en la innovació tecnològica. 

L’acte, que s’ha fet al Campus Catalunya de la URV, permet als centres presentar els seus projectes de recerca davant la resta de centres participants i compartir-los i comentar-los detingudament amb investigadores i investigadors de la URV.També han tingut l’oportunitat de participar en el taller d’activitats experimentals “Nanotecnologia i circuits elèctrics”, impartit per personal de la URV, i assistir a l’espectacle científic de la mà dels Clowntífics de Big Van Ciència.

Els 130 alumnes han participat en el taller “Nanotecnologia i circuits elèctrics”.

Despertar l’esperit científic 

El Departament de Recerca i Universitats promou, des de fa nou cursos, el programa Recerkids amb dos objectius principals: promoure la recerca entre les nenes i nens de 5è i 6è de Primària, i donar a conèixer la tasca investigadora i de divulgació que es porta a terme a les universitats i als centres de recerca de Catalunya.

El treball de la ciència a partir de la indagació i la resolució de problemes de l’entorn de l’alumnat fa augmentar la motivació de l’alumnat i professorat, fet que explica l’èxit any rere any del programa.

Aquest curs compta amb la participació de més de 2.500 alumnes de 69 centres de tot Catalunya, que han desenvolupat la seva recerca a l’aula. En total, de finals d’abril a finals de maig se celebraran cinc congressos amb la participació de la Universitat de Lleida, la Universitat Politècnica de Catalunya a Barcelona, la Universitat de Girona, la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona i com a novetat aquest any, també a la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya.

El treball a l’aula

Durant la primera fase, que va començar al gener i ha acabat a l’abril, els grups-classe han desenvolupat una de les recerques proposades. Aquest curs, dedicat a l’estudi dels semiconductors i els usos que aquests materials aporten a la recerca i a la societat, les recerques s’han emmarcat dins de diverses línies temàtiques relacionades amb la descoberta d’aquests materials que s’adeqüen al currículum de 5è i 6è amb qüestions sobre “com podem utilitzar aparells electrònics per a la nostra recerca?”, “què fa tan especials els aparells electrònics” o “com poden ajudar els semiconductors a resoldre problemes”.

Dins d’aquestes línies i amb l’objectiu de facilitar la feina al professorat, el programa ofereix diversos materials didàctics -un quadern de recerca per a l’alumnat, una guia didàctica- i assessorament pedagògic per part de l’equip d’especialistes en didàctica de la ciència d’Eduxarxa. Un cop finalitzada la recerca, cada grup ha elaborat un pòster amb els resultats de la recerca, que serà publicat al web del programa.

 

Print Friendly, PDF & Email
Subscriu-te als butlletins de la URV

Comenta

*