09/03/2023

La URV acull 200 alumnes de secundària perquè descobreixin la riquesa de la música valenciana contemporània

El projecte "#Primavera musical: la música valenciana reviscola" de la Universitat d’Alacant arriba a la URV amb una exposició i un concert del grup Jazzmatiks

Alumnes d'institut visiten l'exposició #Primavera musical al CRAI campus Catalunya.

El campus Catalunya de la URV s’ha omplert amb alumnes de secundària de diferents instituts de la demarcació de Tarragona que participen del projecte “#Primavera musical: la música valenciana reviscola”, impulsat per la Universitat d’Alacant, i coordinat a la URV pel Departament de Filologia Catalana de la Universitat, el CRAI, el Servei Lingüístic i l’Associació de Professors i Escriptors en Llengua Catalana. A través d’una exposició i un concert han conegut la riquesa de la música valenciana dels darrers vint anys.

Els alumnes han visitat l’exposició #PrimaveraMusical de la mà de David Garcia Sirvent, del Servei Lingüístic de la Universitat d’Alacant, i, d’altra banda, han visitat l’arxiu i fons bibliogràfic de Jaume Vidal Alcover i Maria Aurèlia Capmany (Llegat Vidal-Capmany), guiats per Josep Cazorla, bibliotecari responsable del llegat. Més tard, han assistit tots a l’actuació a l’Aula Magna del grup del País Valencià Jazzmatiks, que han tocat cançons de repertori propi i altres de referents literaris.

Actuació de Jazzmatiks a l'Aula Magna del campus Catalunya de la URV.
Actuació de Jazzmatiks a l’Aula Magna del campus Catalunya de la URV.
Explicar als joves el recorregut de la música valenciana

Reviscolar, recobrar el vigor o la puixança perduts. Això és el que tracta de fer aquest projecte, a través de l’exposició que revisa les dues últimes dècades de la música valenciana. Mitjançant un recorregut per l’art gràfic, la literatura i els festivals, els alumnes descobreixen una panoràmica general dels grups de música, els artistes i les cançons valencianes.

“L’objectiu de l’exposició és mirar arrere i explicar als joves quin ha sigut el trajecte i deixar-ne constància per a seguir el camí”, afirmen els creadors de l’exposició. L’exposició barreja diferents gèneres: murs, art gràfic o referents literaris, en són alguns d’ells.

Els murs “diuen el que els diaris callen”, afirma la cançó Cassalla Paradise, de la Gossa Sorda. Per això, en la paret encartellada de l’exposició es pot observar com han anat evolucionant els concerts a València. Trobem cartells antics, monocroms de fa dues dècades, i després donem una ullada als cartells actuals, impactants, utilitzant noves tècniques per cridar l’atenció.

L’art gràfic fa una repassada pels artistes plàstics que en el passat van dissenyar portades de discos. Per exemple, Manolo Boix en va fer d’Al tall; Antoni Miró, d’Ovidi; Hortolà, de Pavesos; Carles Barranco, de Joan Amèric; o Joan Miró, de Raimon.

Detall de l'exposició #Primavera musical al CRAI campus Catalunya.
Detall de l’exposició #Primavera musical al CRAI campus Catalunya.

Literatura musicada o música amb textos literaris? L’exposició obre també aquest interrogant sobre la música valenciana, posant com a exemple el fragment de la següent cançó -T’ailoviu més que l’hòstia- d’Els Jóvens: “Ens fiquem d’amagat / a qualsevol portal, / a rebolcons entre besos i arraps, / i rius imaginant / el gest dels vigilants / quan fem servir com a kiss-cam / càmeres de seguretat.”

Al CRAI campus Catalunya fins a l 31 de març

L’exposició #PrimaveraMusical troba el seu origen l’any 2021 com a tast de la música valenciana. Està previst que acabi aquest any 2023, després de passar per aproximadament una trentena d’institucions, comptant universitats i instituts de Catalunya i València. A la URV es podrà veure fins al 31 de març al CRAI campus Catalunya.

L’exposició  s’inclou dins del programa d’activitats dels instituts de Tarragona, per la qual cosa, al llarg de tot el mes de març està previst que diferents grups d’alumnes d’instituts passin pel CRAI del Campus Catalunya per visitar l’exposició.

Inauguració de l’exposició #Primavera musical, amb Anna Gispert, presidenta de l’APELLC, Jose Antonio Moreno, comissiona de Política Lingüística i Publicacions, i David Garcia Sirvent, del Servei Lingüístic de la Universitat d’Alacant.