19/11/2015

Alumnes de batxillerat de les Terres de l’Ebre participen en els tallers del Dia de la Ciència

Coincidint amb la Setmana de la Ciència s’han organitzat sis tallers al Campus de les Terres de l’Ebre, tres per als estudiants del batxillerat de ciències i tecnologia i tres per als del batxillerat de ciències socials i humanitats. Els tallers s’han dut a terme durant el dimarts i el dimecres d’aquesta setmana i han participat prop de 200 alumnes

Divulgar i apropar la recerca que es realitza a la Universitat als estudiants de batxillerat de les Terres de l’Ebre mitjançant tallers pràctics,  contribuir a fomentar les vocacions i orientar els alumnes que estan apunt d’entrar a  formar part del sistema educatiu superior. Aquests són els objectius de les dues jornades del Dia de la Ciència a l’Ebre, una iniciativa de la URV que obre les portes de la Universitat als estudiants de segon curs de batxillerat i els motiva a participar directament en reptes relacionats amb la investigació. Així, poden tenir una primera aproximació als coneixements que es poden adquirir en alguns ensenyaments de grau que ofereix la URV.

SC15_DiaCièncaEbre

En aquesta tercera edició, la primera que s’ha fet coincidint amb la Setmana de la Ciència, s’han organitzat activitats relacionades amb els batxillerats de ciències i tecnologia i d’humanitats i ciències socials. Aquestes activitats han estat dirigides a estudiants de segon curs de batxillerat dels centres educatius de les Terres de l’Ebre i hi han participat 230 alumnes  dels instituts Joaquim Bau, Sagrada Família i Cristòfol Despuig, de Tortosa,  i de l’institut de Roquetes.

SC15_DiaCièncaEbre

Els tallers del batxillerat dels àmbits de les ciències i la tecnologia han estat relacionats amb la infermeria, les biociències i l’enologia. En infermeria s’ha dut a terme un taller de reanimació, una activitat que ha consistit a mostrar accions  que contribueixen a una millora de les possibilitats de supervivència després d’una aturada cardíaca, anomenades Suport Vital Bàsic (SVB) i els han ensenyat a fer funcionar un aparell de desfibril·lació. Pe que fa al taller d’enologia “Estimulació dels sentits: vista, olfacte i gust” s’ha submergit els escolars en el món de la percepció i els sentits: com funcionen, com interaccionen i quina suggestió provoca aquesta relació. Amb aquest taller aprenen que l’estimulació dels sentits va més enllà del món del vi. I, finalment, al taller “La recepta científica en l’àmbit de les biociències” han pogut  visualitzar els diferents esglaons de l’estudi que es duen a terme a un laboratori: la investigació totalment “in vitro”, al món dels cultius cel∙lulars, l’experimentació animal, o les tècniques més punteres, per exemple en el camp de les ciències òmiques.

Els tallers de ciències socials  i humanitats han estat un d’educació: “Realitats sonores augmentades”  durant el qual, mitjançant el programa NoTours, elaborat pel col∙lectiu Escoitar.org, i un telèfon Android, han pogut activar sons i activar‐los presencialment via GPS. L’altre ha estat un taller d’economia, “ADE Treasure Hunt” que ha consistit en una activitat transversal durant la qual han hagut d’utilitzar habilitats i coneixements per anar superant proves puntuables, com per exemple cercar informació econòmica a la xarxa, descobrir els recursos disponibles al Campus de les Terres de l’Ebre o dinàmica de grups. El darrer taller ha estat  “Descobrim el món del GPS i aprenem a gaudir-ne”  en el qual els estudiants s’han pogut familiaritzar  amb el món del GPS i la cartografia digital. Han après fer servir software per gestionar qualsevol aparell GPS, a baixar d’internet la cartografia compatible i instal·lar-la al dispositiu, i a elaborar rutes amb la seguretat.