03/02/2023
Alumnes de primària són mestres per un dia d’estudiants d’Educació que aprenen el funcionament del treball cooperatiu
L'Escola Campclar mostra als futurs mestres com l'aprenentatge cooperatiu s'ha demostrat beneficiós
L'Escola Campclar mostra als futurs mestres com l'aprenentatge cooperatiu s'ha demostrat beneficiós
La classe de les formigues cooperatives de l’Escola Campclar (Tarragona) va desplaçar-se fins a la classe dels estudiants del grau en Educació de la seu Baix Penedès de la URV amb una maleta sota el braç plena d’idees per canviar el món. Per primera vegada, aquests nens i nenes de nou anys van fer de mestres. De mestres de futurs mestres, que estan aprenent com introduir la metodologia del treball cooperatiu a l’aula.
Fabricia Castro és la tutora de tercer d’educació primària de l’Escola Campclar i alhora és professora de la Universitat i membre de la Xarxa Interuniversitària en A. Cooperatiu (XINTERAC). Des de ja fa tres cursos que integra teoria i pràctica sobre l’aprenentatge cooperatiu per als seus estudiants d’Educació i implementa aquesta metodologia a l’aula de primària amb el material necessari finançat per un ajut Pont de l’Institut de Ciències de l’Educació i del Consell Social de la URV.
Els seus alumnes de l’escola han conegut els estudiants de la Universitat en una experiència memorable per als nens i nenes i també enriquidora per als universitaris perquè es posen en la pell dels alumnes. “Compartir amb els més grans la nostra manera de treballar i als estudiants proporcionar l’experiència de veure com la teoria té un sentit és la manera de finalitzar la nostra assignatura amb el compromís d’haver treballat valors que seran base a la vida dels nostres estudiants”, explica Castro.
La mestra de petits i professora d’universitaris explica que l’aprenentatge cooperatiu és una filosofia que transmet valors necessaris a la societat, i especialment beneficiosa per als centres d’alta complexitat, que “són centres on es treballa especialment la conducta i on hem vist que en les proves de competències bàsiques els nens i nenes obtenen millors resultats”.
El Yahya, la Sara, el Rayane, el Malak, la Rim i tots els seus companys i companyes han presentat la seva maleta amb idees per canviar el món relacionades amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible, el darrer dels projectes de treball cooperatiu que han treballat a l’aula, i han explicat als estudiants d’Educació què és el treball cooperatiu, com s’organitzen els alumnes, com funciona i com resolen els problemes. Ho han fet a partir de la participació activa dels universitaris, que s’han estructurat en grups per treballar el projecte que els infants els han presentat.
Aquesta experiència forma part de l’assignatura de la didàctica de les ciències socials, que imparteix Fabricia Castro i forma part de la seva tesi doctoral, que dirigeixen Antoni Gavaldà i Josep Maria Pons, del Departament d’Història i Història de l’Art, i que té com a objectiu dotar els alumnes d’estratègies per millorar el seu rendiment acadèmic. Castro explica que el treball cooperatiu “no és treballar en grup”, sinó que va molt més enllà, requereix un treball de fons i els resultats s’observen a mig i llarg termini.
En els equips cooperatius “el treball en equip és essencial i ha d’estar acompanyat de la responsabilitat individual dels nens i nenes que en formen part, que han de tenir uns rols assignats i unes tasques i tots han de contribuir en igualtat d’oportunitats. Es fomenta que cada alumne sigui conscient de les seves habilitats i les dels altres i les posi en pràctica. I finalment cal una avaluació del funcionament del propi grup i dels altres per millorar la gestió i l’actuació.”
Per fer-ho possible, a l’aula de les formigues de l’Escola Campclar tenen un espai cooperatiu, amb el material necessari i organitzat de manera que facilita l’autonomia dels infants a l’hora de treballar. Es tracta d’un espai que s’ha pogut adequar a través dels ajuts Pont per a projectes d’innovació que atorga el Consell Social de la URV per facilitar la transferència de coneixement entre la comunitat universitària i la resta del sistema educatiu.