08/03/2018

Ana Burgos: “Ens estem adonant que el no és no es queda curt”

Amb la conferència de l’antropòloga del Observatorio Noctámbulas a Tortosa va començar ahir l'XI Setmana per la Igualtat de la URV, que acaba el dia 13 de març

D'esquerra a dreta Núria Gil, responsable del campus Extens de la URV a Tortosa, i Ana Burgos, del Observatorio Noctàmbulas.

L’oci nocturn és un dels espais on la violència de gènere està més normalitzada. A la nit i amb unes copes de més tot sembla permès. Aquest és l’ecosistema per on es mou des del 2013 l’Observatorio Noctámbulas de la Fundación Salud y Comunidad, un organisme que investiga i analitza la relació entre la violència de gènere i l’oci nocturn i que a banda d’elaborar un informe anual de l’estat de la situació, també impulsa estratègies per ajudar a combatre aquestes violències a través de campanyes preventives, assessorament als ajuntaments o amb tallers de formació a col·lectius que treballen en el sector de l’oci. Aquest dimecres, amb motiu de l’XI Setmana de la Igualtat de la URV el campus Terres de l’Ebre, va acollir una conferència sobre Violències sexuals en l’àmbit de l’oci, a càrrec d’Ana Burgos, del Observatorio Noctámbulas. “L’àmbit del consum de drogues o alcohol dins el context de l’oci nocturn és especialment patriarcal perquè tendeix a criminalitzar la dona i a l’hora a exculpar l’home”, ha afirmat Burgos que s’ha referit a casos concrets com el de la violació col·lectiva a una noia durant els Sant Fermins del 2016.

La primera conferència amb motiu de l’XI Setmana per la Igualtat de la URV va tenir lloc a l’Aula Magna del campus ebrenc.

A una Aula Magna plena de gom a gom, la conferenciant també es va dedicar a desmuntar els diferents mites que envolten les agressions sexuals dins d’aquest context com ara que no només les violacions amb força física són violència sexual, sinó que també hi ha violències de baixa intensitat, com els tocaments no consentits o la publicitat sexista que estan a la base del iceberg i que acaben sent la base de les altres violències. Burgos va posar èmfasi que “el “no” és no es queda curt perquè posa el focus en la responsabilitat de les dones, les estigmatitza. Si diuen “no” són unes estretes o unes calenta-braguetes i si diuen “sí” són fàcils”, va assenyalar, a l’hora que va fer referència a determinades sentències judicials que han exonerat presumptes agressors que havien tingut una relació prèvia amb la víctima. “És a dir, no n’hi ha prou en dir que “no” si abans has dit “sí”?” , es va preguntar irònicament.

A l’Estat espanyol es calcula que només es denuncien un 10% de les agressions sexuals que es cometen si bé és cert que últimament hi hagut un increment de denúncies, el que demostra que cada vegada hi ha més consciència social sobre aquest tema, també dins l’àmbit de l’oci nocturn. Ara bé, des del Observatorio Noctámbulas s’ha detectat a través de les seves enquestes que el percentatge de noies que denuncien haver patit agressions sexuals és molt elevat, mentre que el percentatge dels que admeten haver comès agressions és molt reduït. “O ens enganyen o no identifiquen determinades actuacions com agressions”, argumenta Burgos.

La conferència la va organitzar el campus Extens de la URV a Tortosa i l’Observatori de la Igualtat de la URV, i va ser molt participativa. Alguns dels estudiants assistents van explicar que canvien de vorera o simulen que parlen pel mòbil quan algú els interpel·la amb expressions de contingut sexista. Fins i tot alguns tenen aplicacions mòbils per denunciar en directe possibles situacions de risc.

Activitats de l’XI Setmana per la Igualtat de la URV

Al campus Terres de l’Ebre pel Dia Internacional de les Dones, la comissió 8 de març en col·laboració amb l’Observatori de la Igualtat de la URV ha organitzat la projecció del documental de Pilar Pérez Las Maestras de la República, amb el qual va guanyar el Goya al millor documental del 2014. L’acte tindrà lloc a les 10 h a l’Aula Magna del campus i posteriorment una estudiant llegirà el manifest del 8 de Març al vestíbul.

La resta d’actes programats dins l’XI Semana per la Igualtat, organitzada per l’Observatori de la Igualtat, estan previstos a Tarragona, del 8 al 13 de març. Avui dijous 8 de març hi ha tallers per la igualtat, amb la col·laboració del professorat, grups de recerca i el Consell d’Estudiants, i projecció del documental “No es no” al campus Catalunya; el dia 9 l’acte d’investidura de l’historiadora de les dones Mary Nash al Paranimf de la Universitat; el dilluns 12 de març la conferència “El derecho y el género” a la Facultat de Ciències Jurídiques al campus Catalunya i el dimarts 13, a la Sala de graus del mateix campus, l’entrega de la Distinció M. Antònia Ferrer 2018 a la professora del Departament de Dret Públic Laura Román.

També l’ACUP, l’Associació Catalana d’Universitats Públiques, s’ha pronunciat sobre el dia 8 de març, Dia Internacional de les Dones. Podeu llegir el comunicat aquí.