26/03/2021

Arrenca un projecte europeu per millorar les “soft skills” en la formació de doctorat a través dels videojocs

Video gamEs foR Skills trAining (VERSA), liderat per la Universitat Rovira i Virgili a través de l’Escola de Postgrau i Doctorat, es porta a terme amb dues universitats més de la xarxa Aurora: la Universitat d’Innsbruck i la Vrije Universiteit Amsterdam i amb la participació de la Fundació Iberoamericana del Coneixement

Aquest dimarts s’ha realitzat la primera reunió del projecte europeu VERSA  amb els estudiants que participaran en aquesta iniciativa que parteix del joc, concretament del videojoc comercial, per millorar les anomenades habilitats transversals (soft skills) dels i de les doctorandes. Hi participaran uns 160 doctorandes i doctorands de les tres universitats que formen part de la Xarxa Aurora i que ja han respòs un qüestionari inicial sobre les seves habilitats i aquelles que tenen interès en entrenar. A partir d’aquí s’ha elaborat el seu itinerari formatiu personalitzat amb els videojocs que hauran de jugar en funció de les habilitats que volen entrenar.

Cada participant prendrà part en almenys tres mòduls formatius vinculats amb cadascuna de les habitats toves: creativitat, pensament crític, resolució de problemes complexos, flexibilitat cognitiva, gestió de persones i/o equips, gestió de el temps, presa de decisions i establiment d’objectius. Jugaran un mínim de dotze hores per mòdul, al llarg dels dos o tres mesos, a cadascun dels videojocs seleccionats i, de manera automàtica, es farà el monitoratge de la seva evolució en l’habilitat que ha triat millorar. Així, al final del projecte -que té una durada de dos anys- es podrà comprovar si han millorat en aquestes competències transversals El projecte parteix d’estudis publicats en revistes científiques en què es demostra la utilitat del joc en la millora d’aquestes habilitats.

VERSA té l’objectiu de complementar la formació actual en habilitats dels doctorands i doctorandes per millorar la seva ocupabilitat i compromís amb el sector industrial. Tracta els reptes de la formació innovadora d’habilitats dels doctors a través d’una metodologia de formació en línia i de videojocs desenvolupada per la Fundació Iberoamericana del Coneixement GECON a través de jocs relacionats amb les soft skills, que són aquelles qualitats i característiques personals relacionades amb la perspectiva social i emocional que es consideren bàsiques per a l’hora de trobar feina. Són les que van més enllà de la formació tècnica.

En la trobada hi ha participat entre d’altres la Rectora de la URV, María José Figueras, el secretari general de la Xarxa Aurora Kees Kouwenaar i el Vicerector de formació doctoral i director de l’Escola de Postgrau i Doctorat, Josep Ribalta, que és qui ha explicat el projecte, els objectius i el seu desenvolupament.  En la reunió de llançament del projecte també s’han donat a conèixer els vuit videojocs que s’han relacionat amb les vuit habilitats. Aquests són: Portal 2, Cities: Skylines, Anomaly 2, Train Valley, Fallout Shelter, Minion Masters, Gems of Wars, Alien Swarm Reactive Drop.