29/06/2022

La col·lecció científica Patrimoni Literari de Publicacions URV obté el segell de Qualitat en Edició Acadèmica CEA-APQ

El segell reconeix la qualitat científica i editorial de la col·lecció que dirigeix el professor Magí Sunyer i és avalat per l'ANECA i la FECYT

Els volums que integren la col·lecció Patrimoni Literari, dirigida per Magí Sunyer.

Per primera vegada la col·lecció Patrimoni Literari de l’editorial de la Universitat, Publicacions URV, ha obtingut el segell CEA-APQ de Qualitat en Edició Acadèmica, un segell que reconeix la qualitat científica i editorial de les monografies que s’editen a l’Estat espanyol per als propers cinc anys. Així, la col·lecció que dirigeix el catedràtic de Filologia Catalana de la URV, Magí Sunyer, ha superat favorablement els requisits que la distinció exigeix pel que fa a la qualitat informativa, la política editorial, els processos editorials i la reputació i prestigi, que promou la Unió d’Editorials Universitàries Espanyoles.

La col·lecció Patrimoni Literari està especialitzada en patrimoni literari entès en un sentit ampli, que comprèn tant l’obra literària com tot allò que hi està relacionat, com ara l’escriptor i les circumstàncies de la creació, la transmissió dels textos i la gestió. “L’enfocament és ampli – comenta Sunyer-  i està obert a altres llengües i literatures que no siguin la catalana”. La col·lecció es va iniciar l’any 2017, publica un volum anual i té un comitè format per professorat internacional.

L’obtenció del segell és important perquè les publicacions en aquesta col·lecció comptaran de manera destacada per a les agències que avaluen el professorat universitari. De fet, el segell està avalat per l’Agència Nacional d’Avaluació de la Qualitat i Acreditació (ANECA) i la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT). Això és especialment rellevant en àmbits com la literatura, segons explica Sunyer, perquè equipara la publicació d’una monografia en la col·lecció a publicacions de revistes científiques de primer nivell, que són més pròpies d’altres àmbits científics.

Darrer número de la col·lecció Patrimoni Literari.

La de Patrimoni Literari no ha estat l’única en obtenir el segell CEA-APQ de Qualitat en Edició Acadèmica en aquesta edició, sinó que tretze col·leccions editorials de les universitats de l’Estat l’han obtingut per primer cop i 23 més l’han renovat. Sunyer detalla que Patrimoni Literari ja va néixer, de la mà i amb l’impuls de Publicacions URV, seguint els estàndards de qualitat editorial que marca el segell i poder contribuir amb un espai per als investigadors la recerca dels quals culmina amb un llibre.

En l’avaluació, l’agència responsable té en compte quatre paràmetres: la qualitat informativa, és a dir la comunicació, difusió i accés a la col·lecció així com la inclusió de metadades i ressenyes en revistes científiques; la qualitat de la política editorial (la definició i identificació i prestigi del director, en aquest cas, Magí Sunyer) i del comitè assessor; la qualitat sobre els processos editorials, com ara les instruccions detallades per a l’enviament i el procés de selecció dels manuscrits, i la reputació i prestigi, que es mesura per la freqüència de publicació d’autors externs i la capacitat d’atracció d’originals d’autors estrangers, a més de cites i ressenyes rebudes.

Els cinc monogràfics publicats es poden trobar al web de la col·lecció Patrimoni Literari de Publicacions URV.