08/06/2023
Concedits ajuts a quatre projectes de grups de recerca de la URV per facilitar-ne l’arribada al mercat
La salut cutània, l’educació científica, la genialitat de Gaudí i l’aprenentatge de l’espanyol són les temàtiques dels projectes reconeguts
La salut cutània, l’educació científica, la genialitat de Gaudí i l’aprenentatge de l’espanyol són les temàtiques dels projectes reconeguts
La Fundació URV, en col·laboració amb el Consell Social de la URV i el vicerectorat de Valorització del Coneixement, Transferència i Ocupabilitat, ha concedit a quatre projectes de grups de recerca els ajuts del programa R2B2023 (Research to Business). Aquesta convocatòria, que atorga 10.000 euros als guardonats, té per objectiu valoritzar els coneixements i les tecnologies desenvolupades a la URV i facilitar l’arribada al mercat. La salut cutània, l’educació científica, la genialitat de Gaudí i l’aprenentatge de l’espanyol són les temàtiques d’aquests projectes, “una petita representació de tot el potencial que, en tots els àmbits de coneixement, té la Universitat Rovira i Virgili”, tal i com ha afirmat en l’acte de lliurament dels ajuts la vicerectora de Valorització del Coneixement, Transferència i Ocupabilitat, Ercilia Garcia, que ha destacat l’aposta de la universitat per la interdisciplinarietat, clau en la recerca. El rector, Josep Pallarès, per la seva banda, ha subratllat la importància que la recerca que es fa la universitat reverteixi en la societat i arribi al món empresarial. La transferència de coneixement, a més del valor de la emprenedoria, també han estat posats en relleu per Joan Enric Carreres, del Consell Social de la URV.
Diverses disciplines
Una plataforma tecnològica integrada de recerca en l’àmbit cutani és l’eix del projecte liderat per l’investigador Miquel Mulero Abellán del Departament de Bioquímica i Biotecnologia. “Gràcies a la col·laboració del grup de nutrigenòmica i del grup de quimioinformàtica i nutrició, i combinant el cribratge virtual i la validació experimental, hem pogut obtenir nous compostos bioactius aplicables a la salut cutània”, afirma Miquel Mulero, que explica que ja han treballat amb diverses empreses de referència del sector cosmètic.
El segon projecte reconegut és el que encapçalen Eva Pocurull, del Departament de Química Analítica i Química Orgànica, i Barbara Vastenavond, del Departament d’Enginyeria Química i que també forma part del Personal d’Administració i Serveis de la URV. En aquest cas, es tracta d’una plataforma d’alfabetització científica gamificada per a nens i nenes d’11 a 16 anys. Segons Vastenavond, és un programa d’educació científica basat en la indagació i l’experimentació que té l’objectiu d’augmentar els coneixements científics i tecnològics, fomentar les carreres STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques) i impulsar els referents femenins. “La principal novetat és que utilitzem recursos didàctics, basats en el mètode científic i els jocs, d’aplicació fàcil i immediats per a les necessitats dels docents”, apunten les investigadores.
L’arquitecte Antoni Gaudí és el protagonista del projecte liderat per Albert Samper, de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura, que ha basat part de la seva recerca en l’anàlisi geomètric d’alguns elements de l’obra de Gaudí, com ara les vint xemeneies que coronen el Palau Güell. A partir d’aquí, el repte comercial consisteix en fabricar i distribuir productes, com ara pòsters, làmpades, clauers, prototips a escala i punts de llibre, que representen alguns d’aquests elements singulars. Aquest projecte, anomenat “Gaudí a les teves mans”, vol potenciar també les marques URV i ETSA, presents en uns productes que s’espera que arribin arreu del món. Un altre objectiu és posar en valor el territori i un dels seus personatges més destacats, i finalment obtenir un retorn econòmic que es pugui destinar a les beques.
Per últim, el projecte liderat per la investigadora Maria Isabel Gibert és la producció de vídeos per a l’aprenentatge de l’espanyol com a llengua estrangera amb una perspectiva més cultural i col·loquial, és a dir, pràctica i útil per al dia a dia i les relacions socials. Aquestes càpsules audiovisuals es complementen amb instruccions per evitar els xocs culturals i guies didàctiques per als docents. “Creem vídeos amb continguts comunicatius que explotin sobretot la llengua col·loquial i tot el material necessari a punt per portar a l’aula”, afirma Gibert, que assegura que ja han tingut els primers contactes comercials.
Els anteriors guardonats
L’acte també ha inclòs la presentació dels set projectes guanyadors l’any passat, els responsables dels quals han coincidit a explicar que el finançament aportat els ha sigut molt important per desenvolupar-los i fer-los créixer comercialment. Aquests projectes són “HACDOS: Generació d’hidrogen solar ecològic, econòmic i escalable a partir d’aigües residuals”, del Departament d’Enginyeria Química; “Producció d’hidrolitzats funcionals per la indústria alimentaria i farmacèutica”, del Departament de Bioquímica i Biotecnologia. “MELIUS ORGÀNICS: Delivering customized solutions to the pharmaceutical and agrochemical industry”, del Departament de Química Analítica i Química Orgànica; “Desenvolupament pre-comercial d’una plataforma tecnològica pel tractament del càncer”, del Departament d’Enginyeria Química; “HEARTSENS: Novel sensing platforms to save lives”, del Departament de Química Analítica i Química Orgànica; “PEPTIDEGO: Una plataforma bioinformàtica per la valorització i el guiatge en l’obtenció en condicions industrials de pèptids bioactius procedents de subproductes i excedents de la indústria agroalimentària”, del departament de Bioquímica i Biotecnologia, i “DATOMA: An e-infrastructure based on Cloud and Edge Computing for data analysis in metabolomics”, del Departament d’Enginyeria Electrònica, Elèctrica i Automàtic
Més notícies de: Grup de recerca en Nutrigenòmica