14/12/2022

Cosima Vergari i Josep Maria Duran, guanyadors del IV Premi Ramon Amigó

El projecte dels guardonats tractarà sobre l’onomàstica del terme municipal de Pradell de la Teixeta

D’esquerra a dreta, Miquel Àngel Pradilla, José Antonio Moreno, Cosima Vergari, Josep Maria Duran, Francesc Xavier Vila i Pere Navarro

El IV Premi Ramon Amigó ja té el treball guanyador. Es tracta del projecte titulat “Onomàstica del terme municipal de Pradell de la Teixeta”, presentat per Cosima Vergari i Josep Maria Duran. L’acte del lliurament del premi es va celebrar aquest dimarts 13 de desembre a la sala de Graus del Campus Catalunya.

El jurat, format per 5 persones designades pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, el Departament de Filologia Catalana de la URV i l’Institut d’Estudis Catalans, va rebre 5 candidatures i va decidir per unanimitat concedir el guardó a la proposta de Cosima Vergari i Josep Maria Duran. En aquest cas, es proposaran d’inventariar el major nombre possible de formes de l’onomàstica del terme municipal Pradell de la Teixada, un poble de 160 habitants situat a la part oriental del Priorat. Els guardonats disposaran dels 6.000 euros d’import del premi per realitzar el projecte, que hauran de lliurar al cap de dos anys amb el seguiment del Departament de Filologia Catalana de la URV i l’Oficina d’Onomàstica de l’Institut d’Estudis Catalans.

Cosima Vergari i Josep Maria Duran s’adrecen al públic amb unes paraules d’agraïment

La Fundació URV, a través del Departament de Filologia Catalana de la URV i amb el suport de la Secretaria de Política Lingüística del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, és l’encarregada de convocar aquest premi. S’atorga a un projecte de recerca que tingui com a objectiu la confecció d’un inventari exhaustiu de noms de lloc i de persona d’una unitat territorial determinada, preferentment de l’àrea geogràfica corresponent a l’àmbit de la URV.

Durant l’acte es va recordar la figura del mestre reusenc de l’onomàstica Ramon Amigó i Anglès (1925-2011), que dona nom al guardó per la seva important contribució i dedicació en aquesta disciplina, especialment a les comarques del sud de Catalunya.

El lliurament del premi va estar presidit per Miquel Àngel Pradilla, director del Departament de Filologia Catalana de la URV; José Antonio Moreno, Comissionat de Política Lingüística i Publicacions de la URV; Francesc Xavier Vila, secretari general de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya, i Pere Navarro, professor del Departament de Filologia Catalana de la URV i secretari del jurat.

L’acte va comptar també amb les persones premiades a les dues primeres edicions del premi. Sílvia Veà, de la primera edició, i Carme Miquel i Ramon Pere, de la segona edició, van aprofitar l’ocasió per exposar sobre els seus treballs desenvolupats: “Onomàstica de la Torre de l’Espanyol” i “Onomàstica del terme municipal de Torredembarra”, respectivament. En finalitzar, es va fer una visita a les instal·lacions del CRAI del campus per conèixer el Fons Ramon Amigó.

La guanyadora de la primera edició, Sílvia Veà, exposant el seu treball.

El secretari de Política Lingüística, F. Xavier Vila, va assenyalar la necessitat de reconèixer i impulsar la recerca en llengua catalana, tal com ho fa el Premi Amigó, i va parlar del lligam entre llengua i territori que representa l’onomàstica, com a element que projecta cap al futur l’arrelament i el patrimoni lingüístic del país.

En finalitzar l’acte, els assistents van visitar el CRAI per conèixer el Fons Ramon Amigó.

Mostra del Fons Ramon Amigó al CRAI campus Catalunya.