21/10/2022

El CRAI impulsa activitats per la Setmana  Internacional de l’Accés Obert 2022

En aquesta edició es vol fomentar la connexió i col·laboració entre el moviment climàtic i la comunitat oberta internacional

El lema d'aquest any és"Obrir per la justícia climàtica".

Del 24 al 30 d’octubre se celebra la Setmana Internacional de l’Accés Obert, una iniciativa anual per promoure l’accés obert al món acadèmic i de la recerca. Enguany, el lema és “Obrir per la justícia climàtica” amb l’objectiu de fomentar la connexió i col·laboració entre el moviment climàtic i la comunitat oberta internacional. El CRAI ha preparat diverses activitats per difondre i aprendre els beneficis de publicar en accés obert:

• 2 cursos d’autoformació al Campus Virtual:
  • 3 webinars PROFID:
    • Publicar en accés obert: Polítiques, ajuts, eines i visibilitat al repositori institucional de la URV. Inscripcions: PDI, Doctorands, PAS.
    • Pla de gestió de dades: suport i eines que ofereix la URV. Inscripcions: PDI, Doctorands, PAS.
    • Publicar en accés obert amb MDPI (Multidisciplinary Digital Publishing Institute). El futur de les publicacions periòdiques. Inscripcions: PDI, Doctorands, PAS
  • Una guia sobre la Setmana Internacional de l’ Accés Obert on, entre d’altres continguts, hi ha  el “Joc de l’Accés obert”. Es tracta d’un joc de preguntes i respostes per aprendre de forma fàcil i divertida els principals aspectes de l’accés obert .
  • Open Access Corners. Centres d’interès als diferents CRAI de campus amb l’objectiu de difondre l’accés obert entre la comunitat universitària.

Suport a la la gestió de dades de recerca

Un aspecte molt important de la ciència oberta, a més de permetre l’accés obert als resultats de la producció científica, és dur a terme una gestió adequada de les dades que s’utilitzen durant la recerca. La URV posa a disposició de la comunitat investigadora dues eines per tal de facilitar la gestió de les dades:

• DMP per tal de facilitar la confecció del pla de gestió de dades, un requeriment del programa Horitzó 2020 i Horitzó Europe de la Unió Europea.
  • RDR, repositori de dades federat i multidisciplinari que permet a les universitats catalanes, centres de recerca CERCA i altres entitats que fan recerca, la publicació de conjunts de dades de recerca en mode FAIR i seguint les directrius de l’EOSC.

La guia elaborada pel CRAI aprofundeix amb tots els temes relacionats amb la gestió de dades de recerca.

Per últim, des de la resta d’universitats catalanes s’han preparat d’altres activitats que es poden consultar al Butlletí del CSUC.