13/11/2017

Descobrint Catalunya Sud: VITEC Centre Tecnològic

En aquesta edició descobrim VITEC, el Parc Tecnològic del Vi. El centre és una de les estructures del coneixement de la Universitat Rovira i Virgili, i esdevé un punt de referència en el sector vitivinícola a escala internacional

Aquesta secció presenta espais de la regió Catalunya Sud representatius en la configuració del territori com a regió del coneixement. Així, s’hi mostraran espais econòmics, socials, culturals i naturals que, per les seves característiques, estructuren un model social basat en el coneixement, amb l’objectiu de millorar la qualitat de vida dels ciutadans de la regió.

VITEC és el Parc Tecnològic del Vi situat a Falset (Priorat). Fou creat l’any 2009, com a resultat d’un projecte iniciat el 2005 per la Universitat Rovira i Virgili amb el sector vitivinícola i diverses administracions locals. La seva fundació sorgeix de la necessitat d’esdevenir un espai de referència en recerca i innovació tecnològica del sector i indústria vitivinícola. El centre ofereix serveis d’assessoria i assistència tècnica, així com serveis analítics, d’anàlisi sensorial i de celler experimental que permeten valorar nous processos i productes.[1]

El nucli vertebrador del projecte es troba a la Fundació VITEC, que dirigeix el centre i que està constituïda per altres instituts de recerca i els consells reguladors de les denominacions d’origen. Entre aquests destaquen l’Institut Català de la Vinya i el Vi (INNOVI), l’Institut d’Investigació i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) i l’Institut Català del Suro.

R+D+I

La generació de coneixement a partir d’activitats de recerca té un impacte positiu en el teixit empresarial, que es beneficia i es nodreix dels reptes innovadors que planteja un mercat altament competitiu. En aquest sentit, VITEC és un espai de referència per a cellers, consells reguladors i experts, a qui ofereix un valor afegit en els processos de producció i elaboració.

Les quatre grans àrees d’R+D+I de VITEC són la viticultura, l’enologia, la química enològica, la microbiologia i l’anàlisi sensorial.

El seu èxit es troba reflectit en les xifres. Des de la inauguració del parc, i fins al 2016, ha estat el punt de referència per a més de 400 empreses del sector, s’hi han mobilitzat 15,5 milions d’euros d’inversió privada, ha participat en 29 projectes d’R+D+I (liderant-ne dos a escala europea) i s’hi han destinat més de 5.600.000 euros d’inversió a la generació de coneixement vitivinícola.[2]

Imatge 1. Vista vinyes VITEC. Font: VITEC
Instal·lacions

Les seves instal·lacions s’ubiquen en una superfície de 1.200 m2 i estan equipades amb diferents laboratoris, un celler experimental i una sala de tast.

Imatge 2. Laboratori de viticultura de VITEC. Font: VITEC

Un dels laboratoris més interessants és el laboratori de viticultura, que dona suport a l’assistència al camp de treball. Les seves tecnologies i infraestructures permeten desenvolupar anàlisis de sòls i fulles, amb l’objectiu de determinar l’estat nutricional de la planta i els sistemes de reg i abonament.[3] També cal destacar el laboratori enològic i el de microbiologia, el darrer dels quals és una instal·lació dedicada a la qualitat microbiològica del vi.

Una de les infraestructures més interessants és el celler experimental, una eina fonamental, ja que reforça l’objectiu fundacional del centre. Aquest espai orienta tècnicament enòlegs i cellers mitjançant el desenvolupament de proves pilot de noves tecnologies, processos i productes vitivinícoles.[4]

Imatge 3. Vista del celler experimental de VITEC. Font: VITEC.

En conclusió, VITEC és un dels espais representatius més importants a la regió Catalunya Sud pel que fa a l’economia i la societat del coneixement.

_______________________________

[1] Aquesta informació ha estat consultada en línia. Vegeu: http://vitec.wine/el-centro/ [Darrera consulta: 09/10/2017]

[2] Aquesta informació ha estat consultada en línia. Vegeu: http://vitec.wine/cifras/ [Darrera consulta: 09/10/2017]

[3] Aquesta informació ha estat consultada en línia. Vegeu: http://vitec.wine/laboratorio-de-viticultura/ [Darrera consulta: 09/10/2017]