17/03/2021

Desenvolupen una eina d’ajuda a la presa de decisions en anticoncepció

Permetrà conèixer amb més detall tots els mètodes anticonceptius per poder escollir el que millor s'adapti als valors i preferències de cada persona

Fiabilitat, cost, efectes secundaris… són aspectes que es tenen en compte a l’hora de triar un mètode anticonceptiu. Però tota aquesta informació no sempre es va a buscar als canals adients o no s’ofereix de manera rigorosa. Tot i la seva evolució i promoció en les darreres dècades, molts dels mètodes anticonceptius continuen sent desconeguts per a una part important de la població. Per contribuir a revertir la situació, un grup de recerca de la Universitat Rovira i Virgili, encapçalat per la Investigadora Inmaculada de Molina, del Departament d’Infermeria, ha desenvolupat una eina d’ajuda a la presa de decisions (EAPD) en anticoncepció que permeti aconsellar sobre quin és el mètode més adient per a cada usuària i que serveixi de suport al professional per poder fer l’assessorament a la consulta. L’eina reflecteix el paper de la Universitat com a institució promotora de l’impacte social de la recerca. Actualment està disponible en català i castellà i properament es traduirà a l’anglès.

L’eina inclou diferents apartats: informació general, descripció amb detall de 24 mètodes anticonceptius; una graella comparativa de les diferents opcions en relació amb l’eficàcia, la protecció enfront d’infeccions de transmissió sexual, utilització, si conté hormones i si produeix canvis en la menstruació, un algoritme de decisió; testimonis de persones i una secció de preguntes freqüents.

Estudi qualitatiu sobre contracepció

Per desenvolupar aquesta nova eina web es va dur a terme una investigació qualitativa amb grups de discussió amb a la participació de professionals de la salut implicats en l’assessorament anticonceptiu i de persones usuàries de diferents perfils. Els resultats d’aquest estudi ja han estat publicats.

Ara, fruit de tota la informació recollida i d’una acurada recerca bibliogràfica, s’ha elaborat aquesta eina que inclou els mètodes hormonals, els no hormonals, els mètodes naturals, els de barrera, els mètodes irreversibles i el dispositiu intrauterí (DIU) de coure. El web, d’accès obert, ja és públic al Web Decicions Compartides de AQUAS del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya.

Aquest projecte el va liderar la investigadora Inmaculada de Molina, professora del Departament d’Infermeria de la URV, i va comptar amb la participació d’altres investigadores del mateix departament: Maria Lourdes Rubio, Laia Raigal i Laura Ortega, del Departament d’Infermeria, així com de Míriam de la Flor López, que fa recerca al Departament de Medicina de la URV. A banda es va comptar a l´equip investigador amb Diego Gil Mesa, enginyer tècnic de l’ICS.

Aquest projecte és una col·laboració amb l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS) i ha estat finançat pel Servei Català de la Salut (CatSalut).