04/12/2014

Desenvolupen una tecnologia basada en nanopartícules per combatre el càncer de mama

La nova tècnica, que s'aplicarà inicialment en el càncer de mama, es podria convertir en una alternativa a la quimioteràpia i la radioteràpia

La investigació està liderada per la companyia Medcom Tech, l’empresa mare de l’spin-off de la URV Medcom Advance sorgida de l’aliança amb el Centre Tecnològic de la Química de Catalunya i ICREA, que han participat també en aquesta recerca. També hi ha pres part el Consell Superior d’Investigacions Científiques, la Fundació Hospital de Madrid, la Philipps Universität Marburg, la Universitat de Vigo i la Universitat Politècnica de València.

La companyia biotecnològica Medcom Tech ha anunciat el desenvolupament d’una tècnica per al tractament de tumors malignes mitjançant nanopartícules de silici que permetrà identificar i destruir selectivament les cèl·lules cancerígenes sense lesionar les cèl·lules sanes.

Segons la companyia, fins al moment els assajos en animals d’experimentació han donat bons resultats, i ha avançat que la fase preclínica del projecte s’espera completar l’any 2016. El cost aproximat d’aquesta fase és d’1,5 milions d’euros.

L’avantatge principal del mètode radica en la seva especificitat i no toxicitat, per la qual cosa només es destrueixen cèl·lules canceroses, la qual cosa eliminarà els efectes secundaris desfavorables que comporten la quimioteràpia i la radioteràpia actualment en ús.

El primer desenvolupament practicat s’ha focalitzat en els tumors de mama, ja que el tractament ha de ser específic per a cada tipus tumoral. De fet, la mateixa tecnologia amb altres marcadors tumorals podrà aplicar-se a diferents tipus de càncer.

Institucions de referència unides per al desenvolupament d’aquesta tecnologia

Per desenvolupar aquesta nova tècnica, Medcom Tech ha signat un acord de copropietat i llicència de patent junt  amb el Consell Superior de Recerques Científiques, el Centre Tecnològic de la Química de Catalunya, ICREA, la Fundació Hospital de Madrid, la Philipps Universität Marburg, la Universitat de Vigo, la Universitat Politècnica de València i la Universitat Rovira i Virgili.

L’empresa biotecnològica, junt amb les entitats esmentades, forma part de l’equip de recerca de l’estudi “Silicon Nanoparticles as Trojan Horses for Cancer Immunotherapy”. Els resultats que s’estan obtenint han quedat protegits sota la patent.

Sobre Medcomtech Group

Es tracta d’un grup d’empreses dedicades a la recerca, desenvolupament, innovació i comercialització de productes mèdicosanitaris. Estan presents a Espanya, Portugal, Itàlia i República Dominicana. Medcom Tech cotitza en el Mercat Alternatiu Bursàtil  des de març de 2010.

De la seva banda, Medcom Advance, spin-off de la URV en aliança amb Medcomtech, el CTQ i la ICREA desenvolupa productes basats en la nanobiotecnologia, i el seu primer projecte ha estat  un sistema que permet detectar de forma instantània els microorganismes que originen una infecció. Medcom Advance va néixer en el marc de la recerca del Dr. Ramón Álvarez Puebla, professor d’investigació ICREA a la URV, soci fundador de l’empresa.