17/05/2022

La URV s’adhereix al Dia Internacional contra l’Homofòbia, la Transfòbia i la Bifòbia

La comunitat universitària impulsa diverses accions per combatre la LGTBIfòbia

Paret del campus Catalunya amb el mural que ha fet el grup Acció Poètica del Camp.

Els estudiants, professorat i PAS que aquests dies circula pels campus es trobaran amb els murals que el grup d’Acció Poètica del Camp, que col·labora amb la Universitat, ha il·lustrat amb motiu del Dia Internacional contra l’Homofòbia, la Transfòbia i la Bifòbia, que se celebra avui. Es pretén fer visible d’aquesta manera que massa persones LGBTI segueixen vivint a l’ombra, amb por de ser ridiculitzades, discriminades o fins i tot atacades, com així es desprèn dels resultats de la darrera enquesta que l’Agència de la Unió Europea per als Drets Fonamentals va publicar l’any 2020.

La Universitat integra dins les seves polítiques la superació de la LGBTIfòbia, dins el III Pla d’Igualtat, i posa a disposició de l’estudiantat el Protocol de prevenció i actuació en l’àmbit de violències masclistes i contra LGTBI que afecta l’Estudiantat de la URV.

A més a més, la URV s’ha adherit recentment a la Xarxa d’Universitats per la Diversitat (RUD), creada a finals de l’any passat i de la qual en formen part trenta universitats de l’Estat que treballen conjuntament per a l’abordatge inclusiu de la diversitat al sistema universitari. Les universitats de la xarxa han aprofitat el dia d’avui per “condemnar de manera contundent qualsevol forma de discriminació contra el col·lectiu de lesbianes, gais, trans, bisexuals, intersexuals i més dissidències sexogenèriques, que és una de les principals línies d’acció de la xarxa”, tal com han detallat en un comunicat conjunt.

Taula rodona “Mirades sobre la LGTBIfòbia” avui

En aquest marc, aquesta tarda a les 18 h a la Sala de Juntes del campus Catalunya tindrà lloc la taula rodona “Mirades sobre la LGTBIfòbia”, amb la participació de Barbara Biglia, professora del Departament de Pedagogia de la URV; Isabel Franc, escriptora, i Marouane Laabbas El Guennouni, doctorand de la URV. L’esdeveniment també es retransmetrà a través de la plataforma MS Teams.

Punts d’interès al CRAI

Els CRAI Catalunya, Sescelades, Terres de l’Ebre i Baix Penedès s’afegeixen al Dia Internacional contra l’Homofòbia, la Transfòbia i la Bifòbia amb un punt d’interès dedicat al tema, amb peces del seu fons, ja sigui des de la vessant acadèmica i científica, ja sigui des de la vessant de materials de suport, com ara lectures específiques o fons infantil d’educació per la diversitat.

Nova associació

Un col·lectiu d’estudiantat, professorat i personal d’administració i serveis de la Universitat ha impulsat l’associació URVisibles, amb la col·laboració de membres del col·lectiu H2O del Camp de Tarragona, que es presentarà públicament demà 18 de maig a la Sala de Juntes del campus Catalunya i a través de MS Teams.

Recerca

Pel que fa a la recerca, destaca la investigació que duen a terme investigadors i investigadores del Departament de Psicologia, entre d’altres, sobre la inclusió de les persones trans. Han publicat estudis que identifiquen per primera vegada a l’Estat qüestions com ara les necessitats dels alumnes LGBT+ als centres educatius o el rol de la reputació social, la socialització familiar, els trets de personalitat i agressivitat dels adolescents transfòbics.

La URV també ha liderat dos projectes europeus per proporcionar estratègies als joves per combatre el silenci i la discriminació i violència per raó d’identitat, expressió de gènere i orientació sexual, encapçalats per l’investigador del Departament de Pedagogia Oriol Ríos. Un d’ells, HEI4Diversity, ofereix formació i estratègies als membres de la comunitat universitària per prevenir la violència contra el col·lectiu LGTBIQ+ amb un programa formatiu en línia.

Docència

Els estudiants del grau en Comunicació Audiovisual han presentat dos documentals sobre transexualitat al cicle de cine documental de Tarragona En primer pla, que s’ha fet aquesta primavera i forma part dels resultats de l’assignatura Gènesis i Formats Audiovisuals. Alésh és un retrat d’Aleix Cantón, un jove transgènere diagnosticat amb un trastorn de l’espectre autista, que s’ha convertit en una figura pública a través del perfil de Tik Tok. Alésh trenca tabús i comparteix la seva experiència en aquesta xarxa social sobre què implica conviure amb un trastorn d’espectre autista i la transició.

Fora de joc relata la història d’Eren Bayo i Kenneth Zurera, que juguen a l’equip femení de futbol, E.D. El Tancat, d’El Vendrell. Amb l’ajuda de les seves famílies, les companyes d’equip i el mateix entrenador, mostraran com és el seu dia a dia, quines són les dificultats que han tingut i com ha sigut l’acceptació del seu entorn.