06/05/2015
Dues iniciatives de l’àmbit de les finances i de l’enginyeria mecànica, premis a la Qualitat Docent del Consell Social
Jordi Andreu, professor de la Facultat d’Economia i Empresa, ha guanyat la modalitat individual dels premis a la Qualitat Docent del Consell Social pel disseny i aplicació d’un joc de rol que dóna eines als estudiants per convertir-se en directors executius. La modalitat col·lectiva ha estat per un projecte de recursos educatius digitals en el grau Enginyeria Mecànica dels professors Sílvia de la Flor, Albert Fabregat, Jaume Saltó i M. José Simon, de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química
Jordi Andreu, professor de la Facultat d’Economia i Empresa, ha guanyat la modalitat individual dels premis a la Qualitat Docent del Consell Social pel disseny i aplicació d’un joc de rol que dóna eines als estudiants per convertir-se en directors executius. La modalitat col·lectiva ha estat per un projecte de recursos educatius digitals en el grau Enginyeria Mecànica dels professors Sílvia de la Flor, Albert Fabregat, Jaume Saltó i M. José Simon, de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química
“Become a CEO: Role Playing into Action”, converteix-te en director executiu: un joc de rol, del professor Jordi Andreu Corbaton, ha estat el guanyador en la modalitat individual dels premis a la Qualitat Docent de la URV que reconeixen l’esforç dels professors de la universitat per millorar la qualitat de la docència mitjançant la innovació en els mètodes docents. Andreu Corbaton, -de l’àrea de Finances del departament de Gestió d’Empreses a la Facultat d’Economia i Empresa – ha posat en pràctica una nova forma d’ensenyar finances. Els estudiants es converteixen en directius d’una empresa de consultoria i han d’assessorar financerament un client, assumint la responsabilitat dels encerts i els fracassos. En petits grups i durant les quinze setmanes del quadrimestre, es converteixen en consultors d’empreses i gestionen el patrimoni d’un client corporatiu a través de diferents escenaris que es presenten durant el curs. Normalment és una empresa coneguda que cotitza a l’IBEX35. Signen un contracte marc amb una empresa consultora i des d’aquell moment se’ls tracta i valora com si fossin gestors professionals.
Els estudiants experimenten el comportament dels mercats financers reals dins i fora de l’aula i utilitzen eines i aplicacions professionals que els professors posen al seu abast a través de convenis de col·laboració amb empreses. Els resultats de l’experiència posen de manifest la implicació dels alumnes i la millora del rendiment acadèmic. Ha baixat a pràcticament el zero per cent la taxa dels estudiants no presentats i les taxes d’aprovats en primera convocatòria supera el 90%, amb notes mitjanes que superen el set.
D’altra banda, el projecte “Laboratoris 2.0: millora dels resultats d’aprenentatge mitjançant eines TAC als laboratoris del Grau en Enginyeria Mecànica” ha estat el que s’ha emportat el premi a la modalitat col·lectiva. Aquest projecte, coordinat per Silvia de la Flor i en el qual hi ha participat Albert Fabregat, Jaume Saltó i Maria José Simón té per objectiu la millora dels mètodes docents mitjançant la introducció d’eines TAC (Tecnologies de l’Aprenentatge i el Coneixement) per garantir l’adquisició de resultats d’aprenentatge en el laboratori d’Elasticitat i Resistència de Materials, del Grau en Enginyeria Mecànica (GEM).
El treball se centra en les pràctiques d’elasticitat i resistència de materials, on l’alumne ha d’adquirir els conceptes pràctics de resistència de materials aplicada als sistemes mecànics. Un dels ítems d’avaluació és l’examen oral, on l’estudiant presenta una de les sessions pràctiques triada a l’atzar. Els professors han detectat problemes en l’adquisició dels resultats d’aprenentatge, una reducció del rendiment i un augment de la taxa d’abandonament degut a la falta de motivació, la falta d’assimilació de conceptes i les mancances d’habilitats orals. Per solucionar els problemes, el curs passat van implantar recursos educatius digitals combinant mètodes presencials amb tecnologies d’aprenentatge a distància. S’han fet vídeos de les sessions pràctiques, s’ha dissenyat material docent il·lustratiu amb detalls de les sessions de laboratori i han desenvolupat mètodes d’autoavaluació interactius previs i posteriors a cada pràctica. Amb aquest model han incrementat el nombre d’aprovats (pràcticament el doble que el curs anterior), han disminuït a la meitat el nombre d’estudiants no presentats i els alumnes han valorat satisfactòriament aquestes eines, que podeu consultar aquí.
En aquesta edició dels premis a la Qualitat Docent del Consell Social s’han presentat set candidats a la modalitat individual i vuit a la col·lectiva. Cadascuna de les dues modalitats del premi està dotada amb 3.500 euros i els guardonats seran els candidats de la URV a les distincions Jaume Vicens Vives que atorga cada any la Generalitat de Catalunya.