18/04/2023

El Banc de Sang i de Teixits i la URV impulsen una prova pilot de donacions de sang a sis campus de la Universitat

Amb la campanya, que arriba després del descens de donacions de Setmana Santa, s’espera arribar a les 200 donacions i remuntar les reserves actuals. Una vintena d’estudiants d’Infermeria donen suport a la campanya

Des d’aquest dilluns, 17 d’abril i fins al proper dimecres, dia 26 els campus de la URV es convertiran en punts de donació de sang. Es tracta d’una prova pilot del Bang de Sang i de Teixits i la Universitat Rovira i Virgili per incentivar les donacions entre la comunitat universitària, especialment entre els més joves.

“Ens proposem el repte d’arribar a les 200 donacions de sang i poder remuntar les reserves de sang després de Setmana Santa, en què les donacions han baixat fins al 20%” explica el director del Banc de Sang i de Teixits a Tarragona, Albert Soley. El descens de donacions afecta especialment a les plaquetes, que caduquen en només cinc dies.

Dues donants, a la seu del Baix Penedès.

En aquesta primera edició pilot hi participen també una vintena d’estudiants del grau d’infermeria de la Universitat, que col·laboren en aquells campus on s’imparteixen els ensenyaments (Vendrell, Catalunya i Terres de l’Ebre). La campanya d’enguany se centra en sis campus de la URV, no han estat tots ha que els altres ja estaven compromeses altres accions de donació. Segons el Vicerector de Compromís Social i Sostenibilitat, Jordi Diloli “la idea és que les properes campanyes es puguin fer durant un temps prèviament planificat a tots els campus de la URV i es pugui conscienciar a la comunitat universitària de la importància de participar en accions com aquesta”.

La distribució d’aquest any és la següent:

• Dilluns, 17 abril – URV CRAI Campus Sescelades (Tarragona)
  • Dimarts, 18 d’abril – URV Seu Baix Penedès (Coma-ruga)
  • Dimarts, 18 d’abril – URV CRAI Sescelades (Tarragona)
  • Dijous, 20 d’abril – URV Facultat Turisme i Geografia (Vila-seca)
  • Divendres, 21 d’abril – Espai Joan Moreira (Tortosa)
  • Dilluns, 24 d’abril – URV Campus Catalunya (Tarragona)
  • Dimarts, 25 d’abril – URV Campus Catalunya (Tarragona)
  • Dimecres, 26 d’abril – URV Campus Bellissens (Reus)

Es pot reservar hora al web donarsang.gencat.cat/urv

El rector i membres del Consell de Direcció, han participat en la donació d’aquest dimarts, al campus Sescelades.
Els nous donants són joves entre els 18 i els 25 anys

L’any passat, 23.514 persones es van estrenar com a donants de sang, una xifra que s’ha anat recuperant, però que es troba lluny dels números prepandèmia del 2019. El grup de donants nous més nombrós va ser el de la franja d’edat més jove, d’entre els 18 i els 25 anys, que amb 9.438, va concentrar el 40% de tots els que havien donat per primera vegada. Entre els que es van estrenar, també cal destacar un segon grup de donants important; els que tenen entre 36 i 55 anys, que van representar 7.525 persones.

No obstant això, cal que més persones joves s’animin a donar sang. I és que el gruix més gran de donants es troba entre els 45 i els 54 anys. I un segon grup majoritari és el dels donants més grans dels 60 anys.

La donació de moll d’os, un imprescindible entre els joves

Només 1 de cada 10 donants de sang forma part del Registre Mundial de Donants de Moll d’Os. I és que cal que més joves s’hi registrin per augmentar les possibilitats de trasplantament de pacients amb leucèmia. Cada any, 5.000 persones són diagnosticades amb aquesta malaltia a l’Estat espanyol, i el trasplantament de medul·la òssia és l’única esperança per a molts afectats de leucèmia i altres malalties de la sang.

Per fer-ho només cal tenir menys de 40 anys i informar-ho a l’equip de professionals del Banc de Sang. Amb una mostra de sang n’hi ha prou per fer una foto de les condicions genètiques i poder formar part de la base de dades de donants potencials. En cas que aquestes mostres coincidissin amb les d’un pacient, passarien a ser donants efectius. La probabilitat que això passi està en 1 de cada 3.000 joves inscrits.