10/12/2021

El campus Terres de l’Ebre inaugura una aula d’innovació pedagògica per formar els futurs docents

L’Aula Idees és un espai innovador on es poden realitzar activitats d’ensenyament aprenentatge adreçades a l’estudiantat dels graus d’Educació del campus i també als docents del territori. És la segona universitat de l'Estat que disposa d'una aula d'aquestes característiques

La URV és la primera universitat catalana i la segona de l’Estat que té una aula RTC (Reinvent The Classroom). Amb el nom d’Aula Idees, aquesta iniciativa aposta per un nou model educatiu en què la tecnologia i les noves metodologies de treball es posen al servei de l’educació, dels futurs docents i dels docents que ja estan en actiu.

L’aula, que facilita als estudiants dels graus d’Educació Infantil i Educació Primària i també als del doble grau desenvolupar les habilitats i competències del segle XXI, s’ha inaugurat aquest dijous al campus Terres de l’Ebre.  “L’Aula Idees és un entorn innovador on la tecnologia, el mobiliari i l’espai són al servei del procés d’ensenyament i aprenentatge. Està dissenyada perquè els usuaris es puguin moure lliurement utilitzant eines tecnològiques immersives i capdavanteres i col·laborin fàcilment per adquirir competències utilitzant un espai dinàmic, flexible i polivalent que promou l’autonomia i la creativitat” explica Josep Holgado, responsable dels graus d’Educació del campus ebrenc. Així, els futurs docents i els docents que ja estan en actiu, i que també poden beneficiar-se d’aquest espai, aprenen a incorporar les noves tecnologies a l’aula a través de jocs,  la realitat virtual o dels drons, entre d’altres.

L’espai es distribueix en quatre zones diferenciades: pensar, dissenyar, construir i presentar. Una de les principals singularitats d’aquesta aula és la flexibilitat de l’espai, que permet adaptar-se  a diferents metodologies de treball, implementant la interdisciplinarietat, el treball cooperatiu, la interacció de grup i la social adequades a les noves maneres d’aprendre.

L’Aula Idees ha comptat amb la col·laboració de l’Ajuntament de Tortosa, la Diputació de Tarragona, l’empresa HP i Advanced Education.

Els i les estudiants d’Educació ja han començat a posar en pràctica l’aula des de l’inici d’aquest curs. Dissenyen seqüències didàctiques que s’incorporen a un catàleg en línia al qual hi poden accedir tots els centres d’educació infantil i primària del territori que hi poden portar l’alumnat d’infantil i primària, perquè puguin fer les activitats pensades per assolir determinades capacitats o competències. Aitor Perea, estudiant de 4t curs d’Educació Primària explica que els resultats d’aquests primers mesos demostren que l’aula “és una eina increïble, molt poderosa, un pas més a tot el que hem estat fent”. Explica que han treballat el cicle de l’aigua amb els alumnes i els resultats han estat molt bons: “No és el mateix estudiar-lo que experimentar-lo amb la realitat virtual”.

Un dels centres que ja ho han posat en pràctica és l’escola de La Mercè, de Tortosa. El seu director, Carlos Javier Blanch, explica que és una aula “on es pot venir amb l’alumnat i, a partir de tots els recursos fer treballs de recerca, de dinàmiques de grup, de connexió amb el territori. És un espai ideal per connectar el món educatiu amb la Universitat. ”