18/07/2017

El Consell Assessor examina el nivell de transferència de tecnologia i coneixement de l’ETSEQ

Representants d'empreses i institucions assessores de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Química es reuneixen per cinquena vegada

La reunió va tenir lloc al sala de reunions del Departament d'Enginyeria Mècánica.

La reunió d’estiu del Consell Assessor de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química (ETSEQ) del curs 2016-17 va aplegar representants de les empreses i institucions que el formen i responsables dels departaments i de la direcció de l’Escola. El tema monogràfic a tractar, a la trobada de dilluns 17 de juliol, la cinquena que es fa des que es va constituir el Consell, va ser l’activitat de transferència de tecnologia i coneixement que es fa des dels laboratoris de l’ETSEQ.

Formen part del Consell Antoni Aldecoa, de Swartz-Hautmont, Carlos Álvarez, de Bayer-Covestro, Marta Bellobí, de Grinium; Joan Josep Colina, d’Indústries Teixidó, Santiago Crivillé, del Consejo de Colegios de Ingenieros Técnicos Industriales, i Josep  Maria Cruset de l’Ajuntament de Riudoms i de la Diputació de Tarragona; Marc Fargas, d’Ercros, Josep Andreu Figueras, del Port de Tarragona, i Bárbara Garcia, de DSM Royal; Carles Grasas, d’Applus+ IDIADA, Andrew G. Gum, de DSM Nutritional Products, i Maria Más, de Repsol; Antoni Mata de la Cruz, de SCA, Josep Moragas, d’Unió – Corporació Alimentària /Associació d’Empreses Innovadores en Nutrició i Salut (AINS), i Juan Carlos Olucha de Basf; i Aleksandra Rozek, de Barry Callebaut Belgium i Felip Vidiella, de Dow Chemical. Per part de l’Escola, van prendre part Josep Bonet, director, Josep Font, director del Departament d’Enginyeria Química, Joan Manuel Vallès, director del Departament d’Enginyeria Mecànica, i Francesc Xavier Grau, president del Consell.

La transferència de tecnologia i coneixement

El catedràtic d’Enginyeria Mecànica i exrector, Francesc Xavier Grau, va presentar les dades que defineixen aquesta activitat al centre, a través dels ingressos econòmics obtinguts. Per una banda, es van consignar els fons aconseguits per projectes de recerca competitius; de l’altra, els que provenen de contractes d’investigació amb empreses; i es van relacionar aquestes dades amb el nombre de personal docent i investigador. La primera conclusió és que l’ETSEQ, en transferència de tecnologia i coneixement, està alineada amb la resta d’universitats catalanes i té una bona producció.

La segona conclusió de la trobada va ser que el nivell d’aquesta activitat del sistema català universitari està per sota del que han aconseguit universitats europees; l’estructura empresarial i universitària catalanes no són comparables a les d’altres països europeus avançats. Actualment a Catalunya s’inverteix un 0,82% del PIB en les universitats, i les empreses inverteixen en recerca i desenvolupament un 0,81% del PIB. Caldria augmentar les inversions tant en un sector com en l’altre, en el camí per arribar, l’any 2020, a una despesa conjunta del 3% del PIB en aquestes activitats (un 1% d’inversió pública a les universitats i un 2% d’inversió privada en R+D).

Fotografia final de la reunió, amb part dels assistents.