16/11/2021

El futur de la professió de químic centra la inauguració del curs de la Facultat de Química

El centre celebra els 50 anys d’inici dels estudis de Química a Tarragona durant el curs 2021-22

Javier García Martínez, catedràtic de Química Inorgànica de la Universitat d’Alacant, en un moment de la lliçó inaugural de la Facultat de Química.

La lliçó inaugural del curs 2021-22 de la Facultat de Química “Más allá de la capa de valencia”, que s’ha fet el 15 de novembre, coincidint amb la festivitat de Sant Albert Magne, ha anat a càrrec de Javier García Martínez, catedràtic de Química Inorgànica de la Universitat d’Alacant i president electe de la Unió Internacional de Química Pura i Aplicada (IUPAC).

En la primera part de la lliçó inaugural Javier García ha il·lustrat la revolució que suposa l’aplicació de la intel·ligència artificial i la robòtica en un laboratori químic, i com la manera d’ensenyar la Química ha d’enfocar-se cap a la sostenibilitat per passar d’una “Química lineal” a una “Química circular”. Javier García Martínez ha continuat la lliçó explicant la seva experiència personal d’emprenedoria quan, arrel d’una investigació realitzada durant la seva etapa postdoctoral a l’Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT), va crear una empresa per comercialitzar un nou tipus de catalitzadors basats en zeolites que milloraven els resultats catalítics en reaccions a la indústria petroquímica. Finalment, ha explicat els objectius de la IUPAC així com els principals programes que està desenvolupant aquest organisme internacional, que promou la cooperació continua entre els químics dels seus països membres.

En el transcurs de l’acte d’inauguració, Javier García Martínez ha lliurat a la Facultat de Química una Taula Periòdica de la IUPAC signada.
Reconeixement als estudiants i personal

D’altra banda, durant el decurs de la inauguració del curs, s’han lliurat diferents premis destinats a estudiants i graduats de la Facultat de Química.

Jordi Carbó Tenor, del grau de Bioquímica i Biologia Molecular; Aarón Alfonso Pellisa, del grau de Química; Lucía Rey Andrés, del grau de Química en anglès, i Ana Rodríguez Márquez, del doble grau de Biotecnologia i Bioquímica i Biologia Molecular, són els i les estudiants amb millor nota d’accés que han iniciat els seus estudis a la Facultat de Química el curs 2021-2022. Els premis han estat lliurats per la degana de la Facultat de Química, Yolanda Cesteros, i per la rectora de la URV, María José Figueras, que ha presidit l’acte.

Estudiants premiats durant el transcurs de la inauguració de curs de la Facultat de Química.

Guillem García Sánchez ha rebut el premi de la Societat Catalana de Química (SCQ) a l’estudiant amb millor nota al Treball de Fi de Grau de Química del curs 2020-21 i Patricia Sáez Bravo i Thiago Gilmartin han rebut ex aequo el premi de la Societat Catalana de Química a l’estudiant amb millor nota al Treball de Fi de Grau de Química en anglès. Els premis han estat lliurats per Gregori Ujaque, president de la SCQ.

El premi de la Sociedad Española de Bioquímica y Biología Molecular (SEBBM) a l’estudiant amb millor nota al TFG de Bioquímica i Biologia Molecular del curs 2020-21 ha estat per a Ylènia Avivar Sàez, i el premi per a l’estudiant amb millor nota al TFG del Doble Grau de Biotecnologia i Bioquímica i Biologia Molecular, per a Roger Giné Bertomeu. Els premis han estat lliurats per Sara García, vocal de Cónsules jóvenes, Educación secundaria y Universidad de la Junta Directiva de la SEBBM.

A més a més, s’ha fet un reconeixement al personal de la Facultat que porta 25 anys treballant al centre, en concret a Anna Ardèvol, professora del departament de Bioquímica i Biotecnologia.