03/05/2017

Els doctorands d’Humanitats posen en comú les seves investigacions

33 doctorands exposen de manera breu l'estat de les seves tesis, els dies 3 i 4 al campus Catalunya

Intervencions durant el matí de la primera Jornada.

Davant l’èxit creixent de les convocatòries anteriors, el programa de doctorat en Estudis Humanístics de la URV ha organitzat les III Jornades del Doctorand, els dies 3 i 4 de maig del 2017 a la Sala de Graus del campus Catalunya.

Els jardins d’escultura contemporània, eleccions i partits polítics a Vila-seca durant la Segona República Espanyola; subvertir la identitat a través de la disciplina corporal, feminitat i bodybuilding; el viatge com a metàfora de la traducció i estudi sobre Antoni Muntadas; Tarragona i la seva entrada a la modernitat, el castell de Tamarit i el col·leccionista nord-americà Charles Deering, o els cronistes de la conquesta de Sicília; la rellevància del mètode en l’ensenyament d’espanyol com a L2, o la literatura com a marca del territori i les rutes literàries, són alguns dels temes de tesis doctorals que s’estan desenvolupant actualment a la URV i que els seus autors han volgut exposar aquests dies, en només quinze minuts, davant de companys i professorat.

Les Jornades estan obertes al públic en general, però són d’especial interès pels estudiants de màster i també per als estudiants de darrer curs de grau. Enguany, per primer cop, aquesta trobada s’ha obert a doctorands d’altres universitats catalanes per tal de crear sinergies entre els diferents programes de doctorat i línies de recerca en Humanitats. Hi assisteixen persones de la UdG, UVic i de la Universitat de Miami (EUA).

L’objectiu és que el doctorand presenti breument el procés i els resultats parcials de la seva recerca en l’àmbit humanístic a la resta de participants. D’aquesta manera, es pretén que els doctorands puguin conèixer de primera mà les investigacions d’altres companys i, en aquest marc, puguin compartir dubtes i inquietuds de tot tipus en relació amb la realització de la seva tesi doctoral. Les Jornades estan organitzades en diferents blocs, al final de cadascun dels quals hi ha temps per a les preguntes.

Aprenentatge per al futur

“L’exercici de participar en aquestes Jornades serveix als doctorands d’aprenentatge i de banc de proves, per exercitar les habilitats necessàries per presentar en el futur ponències i comunicacions en congressos o redactar articles i publicacions científiques. Això és el que pretenem en el doctorat”, diu la professora i exvicerectora Maria Bargalló, coordinadora del programa. Les intervencions a les Jornades són objecte de publicació en un llibre.

Les Jornades compten amb dues conferències: el dimecres 3, la professora Maria Ramon Cubells ha pronunciat la titulada: “Elogi de les humanitats”; i el dijous 4 el professor i exrector Francesc Xavier Grau té previst parlar de: “La formació doctoral. Una perspectiva global”.

El Doctorat en Estudis Humanístics forma investigadors d’alt nivell dins de l’àmbit de les Ciències Humanes, tant en la recerca bàsica com en l’aplicada. El programa té com a finalitat que s’adquireixi i desenvolupi una competència àmplia i profunda de les diferents capacitats analítiques i metodològiques, que permeti desenvolupar una recerca de qualitat. La formació s’orienta cap a línies de recerca existents als grups de recerca vinculats bàsicament a la Facultat de Lletres, en col·laboració amb grups i departaments d’altres universitats nacionals i internacionals.

El programa de doctorat d’Estudis Humanístics compta, actualment, amb més de 100 doctorands. Durant el curs 2015-16 es van llegir 31 tesis doctorals pertanyents als diversos àmbits que s’inclouen al programa.

III Jornades del Doctorand