24/04/2019
Els estudiants de la Facultat de Ciències Jurídiques es converteixen en europarlamentaris per un dia
En la sisena edició de la Simulació del Parlament Europeu que s'ha fet a la URV, els diferents partits han votat propostes de resolució per lluitar contra les fake news i el canvi climàtic i protegir el col·lectiu LGTBI
En la sisena edició de la Simulació del Parlament Europeu que s'ha fet a la URV, els diferents partits han votat propostes de resolució per lluitar contra les fake news i el canvi climàtic i protegir el col·lectiu LGTBI
Com funciona el Parlament Europeu? Com elaboren les propostes de resolució les comissions de treball? Quin és el posicionament dels diferents partits sobre la creació d’un exèrcit europeu, el canvi climàtic, la protecció del col·lectiu LGTBI o la lluita contra les fake news? Els estudiants de l’assignatura Institucions de Dret de la Unió Europea ho han experimentat avui posant-se en la pell dels parlamentaris europeus en la sisena edició de la Simulació del Parlament Europeu, que la Facultat de Ciències Jurídiques organitza amb Europe Direct Tarragona i l’Oficina a Barcelona del Parlament Europeu.
Els 88 estudiants participants s’han dividit en grups parlamentaris i, al seu torn, en quatre comissions de treball que han elaborat propostes de resolució sobre els quatre temes de debat d’enguany. Aquestes propostes han estat presentades en la sessió plenària del Parlament, que ha tingut lloc al migdia a l’Aula Magna del campus Catalunya, s’han presentat esmenes, debatut i, finalment, votat. Els participants han reproduït així els mecanismes de presa de decisions que regeixen el Parlament, i han comptat amb quatre estudiants de darrer curs com a assessors jurídics de les comissions parlamentàries.
Es tracta d’un joc de rol en què els estudiants assumeixen la ideologia dels partits polítics que els toca representar i, amb aquesta premissa, defensen uns o altres posicionaments sobre els quatre temes de treball de les comissions. Per exemple, en el cas de la creació d’un exèrcit europeu, els representants del grup Democratacristians Europeus han proposat incrementar el pressupost de Defensa, mentre que l’Esquerra Verda Europea ha defensat el contrari. Entre les propostes aprovades pel ple hi ha, entre d’altres, la creació d’un sistema de verificació, mitjançant un portal web, per comprovar informacions i denunciar les falses; incentivar fiscalment les empreses que inverteixen en la sostenibilitat ambiental; incloure específicament el col·lectiu LGTBI en la directiva d’acollida, i la creació d’un exèrcit europeu en règim d’associació amb l’OTAN.
Amb aquesta acció es vol fer entendre als estudiants la importància de l’únic òrgan de la UE escollit per sufragi directe i que representa els 500 milions d’habitants de la Unió, ja que és on es legisla, junt amb el Consell de la UE, i, per tant, on es teixeix la política europea. A més a més, té un paper essencial en l’elecció del president de la Comissió i comparteix també amb el Consell les competències pressupostàries.
La simulació és l’activitat culminant d’un seguit d’activitats voluntàries de l’assignatura Institucions de Dret de la Unió Europea, explica Alfonso Gonzàlez, professor de la Facultat de Ciències Jurídiques. Així, durant el curs, els estudiants han fet un seguiment d’un polític europarlamentari, per comprovar com treballa, què defensa, la coherència amb el programa electoral; han assistit i preguntat a la conferència dels europarlamentaris Javi López i Ernest Urtasun, tertúlies i a l’obra de teatre La idea d’Europa amb un debat posterior.
Més notícies de: LGTBIQ+