10/12/2018

Emprenedors sorgits de l’MBA de la URV comparteixen les claus de l’èxit per fer créixer un projecte

Tenir una idea clara, conèixer bé els socis de l'empresa i saber delegar són algunes de les recomanacions dels responsables de la cervesa Rosita, Arandipur, Evicertia i Freshly Cosmetics

D'esquerra a dreta, Miquel Antolín i Mireia Trepat, impulsors de Freshly Cosmetics; Ferran Díaz de Argandoña, CEO d’EVICERTIA a l’Amèrica Llatina; Noemí Aymamí, moderadora de la taula rodona; Jorge Ruiz, CEO d'Arandipur, i Ramón Ollé, fundador de la cervesa Rosita.

Cinc exestudiants de l’MBA de la URV que han emprès amb èxit van compartir la seva experiència en una taula rodona que va organitzar el mateix MBA el passat 4 de desembre. Van explicar el recorregut del seu projecte des del moment en què van tenir la idea de negoci, com van posar-la en marxa i quina ha estat la seva progressió fins al moment actual.

A la taula rodona van participar-hi Ramon Ollé, que va fundar la cervesa Rosita, la primera cervesa artesana a la península; Jorge Ruiz, fundador i CEO d’Arandipur, que ha inventat el plat de dutxa tou, lleuger i flexible, la qual cosa el converteix en un producte innovador en el sector del bany; Ferran Díaz de Argandoña, CEO d’EVICERTIA a l’Amèrica Llatina, que va endegar aquesta empresa de certificacions digitals primer a Costa Rica i després l’ha expandit a d’altres països; i Miquel Antolín i Miriea Trepat, CEO i CMO de Freshly Cosmetics respectivament, que ara fa tot just més de dos anys i mig que van crear aquesta marca de cosmètica natural detox i 100% lliure de tòxics, molt ben posicionada en el mercat online.

Les motivacions que van portar-los a emprendre van ser, entre d’altres, tenir una idea clara i saber cap on anar sense que ningú els desviés del seu objectiu, tenir llibertat de moviments i dependre només d’ells mateixos.

Tots ells van coincidir a destacar que una de les claus de l’èxit són els companys amb els quals inicies el negoci i tenir clar que “els teus veritables socis els coneixes davant de la dificultat”. Així mateix, consideren que fer una bona selecció del personal és fonamental: “Les motivacions del propietari no són les mateixes que les de l’equip de treball. Has de tenir el personal motivat contínuament”, va puntualitzar Ferran Díaz de Argandoña.

També van coincidir en l’anàlisi dels moments clau quan l’empresa creix: cal saber delegar, escollir què cal delegar i les persones en les qui fer-ho. Ramon Ollé va afegir-hi que cal “saber rodejar-te de gent més bona que tu i que et pugui aportar en una àrea determinada”.

Per posar en marxa el negoci, cada un d’ells va optar per diferents fonts de finançament. Per exemple, Miquel Antolín, de Freshly Cosmetics, va destacar que una de les opcions que van utilitzar va ser un crowdfunding, la qual cosa “ens va ajudar molt a donar a conèixer la marca”.

Un moment de la taula rodona sobre casos d’èxit emprenedors sorgits de l’MBA-URV.

El fet d’haver cursat l’MBA de la URV els va permetre tenir una visió transversal de l’empresa i conèixer totes les seves àrees. En aquest sentit, Miriea Trepat va destacar que “el projecte integrat que es fa durant l’MBA t’ajuda molt a desenvolupar la idea de negoci”.

Pel que fa a les dificultats de l’emprenedor, apunten al fet de mirar contínuament el mercat i adaptar-se a les necessitats sense deixar de prestar els serveis o productes que ja tenen en marxa.

La taula rodona va finalitzar amb les respostes a la pregunta “repetiríeu l’experiència de tenir empresa pròpia?”. Tot i les dificultats, tots van coincidir a dir que estan contents d’haver escollit aquest camí. Ferran Díaz de Argandoña apuntava que “l’esforç val la pena, perquè ho decideixo jo” i Mireia Trepat encara va ser més contundent: “no concebo la meva vida sense Freshly”.