30/10/2023 Entrevista

Sònia Pujol, estudiant de la URV que va participar a l’Escola d’estiu de la Universitat de Palacky

“Participar en una escola d’estiu és enriquidor des del punt de vista acadèmic, professional i personal”

Sònia Pujol és una estudiant de la URV que ha participat a la Summer Law School: Human Rights Policy Legal Clinic, de l’Escola d’Estiu de la Universitat Palacký d’Olomouc (República Txeca), un dels programes formatius de curta durada que ofereix l’aliança Aurora.

Com vas conèixer aquesta escola d’estiu de l’aliança Aurora? 

La vaig descobrir per recomanació d’altres companyes i companys de la Universitat Rovira i Virgili, que també havien fet prèviament una experiència similar a la meva, si bé en altres universitats de l’aliança Aurora. He de reconèixer que la valoració positiva de la seva experiència em va encoratjar a que jo també hi participés aquest darrer estiu. Va ser la clau! 

Ja estaves interessada en una estada internacional? 

Feia mesos, abans de formalitzar la inscripció en aquest curs, que estava valorant la possibilitat de realitzar durant l’estiu una petita estada formativa en un altre país. En aquesta valoració hi sospesava, en essència, l’interès per ampliar els meus coneixements i que a la vegada poguessin tenir una repercussió en la investigació predoctoral que estic duent a terme. A més, tenia també interès per adquirir noves habilitats de recerca o docència i millorar les habilitats comunicatives. 

Què et va motivar a participar en aquest curs?  

Després de consultar l’oferta de cursos de l’aliança Aurora, em va cridar l’atenció el curs de l’Escola d’estiu de la Universitat Palacky (Olomuc), perquè vaig veure el seu mètode d’aprenentatge com una bona oportunitat per endinsar-me en una manera d’ensenyar i aprendre en l’àmbit de la “clínica legal”, i més, en un temàtica interessant, com és la dels Drets Humans.  

Què has fet durant aquest programa? 

Durant les dues setmanes que va durar el curs vaig tenir l’oportunitat de conèixer un mètode específic d’ensenyar el dret, conegut com policy legal clinic. Aquesta forma d’aprenentatge combina qüestions teòriques i, sobretot, pràctiques, es focalitza, especialment, en l’anàlisi i detecció de les problemàtiques que comporta l’aplicació d’una norma en un determinat context social i la capacitat per proposar mecanismes per millorar o adreçar la situació existent.  

En aquestes sessions, que es desenvolupaven als matins, vam abordar qüestions d’interès actual relatives als Drets Humans (des d’una perspectiva del dret internacional, europeu i comparat), com la migració forçada i la protecció internacional; les persones amb discapacitat; la violència sexual i de gènere; l’evolució interpretativa del dret a la família; el dret a l’habitatge; el dret al medi ambient; la investigació de la violació massiva dels drets humans; entre d’altres. 

I les tardes estaven destinades a treballar en un petit projecte d’investigació, el qual vam lliurar a finals d’agost. Ens vam organitzar en grups i cada un d’ells abordava una qüestió d’interès. En el meu cas, juntament amb les meves companyes, vam abordar la problemàtica de la sobrepoblació a les presons, des d’una perspectiva francesa, italiana i espanyola, detectant quines mancances i dificultats es produïen en cadascun d’aquests sistemes normatius i penitenciaris i proposant mesures que podrien afavorir la resolució de la problemàtica existent. 

Sònia Pujol junt amb dues estudiants de la Universitat Lliure d’Alemania amb qui va coincidir en aquest curs d’estiu de la Universitat de Palacký

Què en destacaries? 

Vam tenir l’oportunitat de conèixer el funcionament i les instal·lacions de la Clínica Legal, així com conèixer l’experiència personal de l’estudiantat que hi formaven part. Arran d’aquesta visita a la Clínica Jurídica, amb la resta de companyes de l’escola d’estiu vam mostrar un interès per compartir el funcionament de les clíniques jurídiques a les respectives universitats i la veritat és que va ser molt enriquidor!  

Més enllà d’ampliar els meus coneixements i sensibilitzar-me en la matèria relativa als Drets Humans, m’ha ajudat a desenvolupar la capacitat crítica en la anàlisis de la normativa i de la seva aplicació pràctica. També ha estat molt interessant conèixer altres mètodes d’aprenentatge com la formació jurídica clínica. Tot i que en aquest curs vam treballar en una de les modalitats, la “policy legal clinic”, crec que és important potenciar i donar a conèixer les clíniques jurídiques, ja que suposa un “win-win” tant per l’alumnat i la universitat com per la societat. A més, durant l’estada formativa vaig tenir l’oportunitat de conèixer la cultura no només del país en qüestió (República Txeca), sinó també la del països de les companyes (França, Itàlia, Països Baixos, Dinamarca, etc).  

T’ha agradat aquest format de curs intensiu d’estiu? 

Valoro positivament que s’ofereixi la possibilitat de fer aquest curs durant dues setmanes a l’estiu. És una forma de combinar la formació acadèmica i professional amb el coneixement d’altres cultures. Possiblement, en el meu cas, tindria dificultats per poder-lo seguir durant un semestre, més aviat per una qüestió de manca de temps. En canvi, crec que condensar-lo durant dues setmanes a l’estiu convida que hi puguis participar presencialment i de manera més còmoda. 

Recomanaries aquesta experiència?  

Recomano la realització d’aquest curs, sense cap mena de dubte. Les companyes i els companys de la UPOL ens van acollir de forma agradable. És una experiència molt enriquidora, tant des del punt de vista acadèmic i professional, com també des del punt de vista personal. 

Voldries afegir alguna valoració més? 

Valoro positivament el fet que s’ofereixi i es faciliti des de l’aliança Aurora la possibilitat a l’estudiantat i al personal de la universitat per assistir a cursos de formació on hi participen persones provinents d’altres països i també d’altres branques, com economia i psicologia. D’aquesta manera ets conscient de la necessitat d’abordar les qüestions controvertides des d’una perspectiva internacional, europea i de dret comparat i multidisciplinar per intentar donar la millorar resposta a la problemàtica que es planteja. 

Print Friendly, PDF & Email

Comenta

*