11/06/2019

L’Escola d’Arquitectura de la URV impulsa la senyalització de les obres de Jujol al Camp de Tarragona

La Diputació de Tarragona ha finançat Territori Jujol, una iniciativa per comprendre 16 de les obres de l'arquitecte modernista

Mostres de les rajoles que s'han fet per senyalitzar els edificis de Josep Maria Jujol.

Territori Jujol és una iniciativa que té per objectiu fer recognoscibles les construccions de l’arquitecte Josep Maria Jujol (1879-1949) al Camp de Tarragona a través de la senyalització de les seves obres. El projecte l’ha impulsat el professor de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura (ETSA) de la URV, Roger Miralles, amb el finançament de la Diputació de Tarragona, mitjançant un concurs per al disseny de la senyalística.

Guillem Colomer, de l’oficina d’arquitectura COFOarchitects, va ser el guanyador de la convocatòria, dotada amb 6.000 euros i l’encàrrec de senyalització, a la qual s’hi van presentar 40 propostes. Colomer ha elaborat un conjunt de rajoles com a reclam inspirat en una rajola hidràulica esbossada per Jujol, que s’ubica a poca distància de l’entrada principal de cada obra.

Territori Jujol pretén donar a conèixer com un conjunt unitari la diversitat de l’obra de l’arquitecte tarragoní al Camp de Tarragona i el paisatge en el qual s’integra. Tal i com ha explicat Miralles durant la presentació, “quan un coneix l’arquitectura de Jujol, entén el paisatge de Tarragona d’una altra manera”. A més a més, la iniciativa posa en valor un patrimoni fràgil, exposat a la desaparició en alguns casos per la manca de recursos amb què es va construir i la manca de conservació.

Durant la presentació del projecte Territori Jujol, s’han fet visites a les esglésies de Vistabella (a la imatge) i Vallmoll.

Formen part de la ruta senyalitzada un total de 16 obres de les 64 que s’han pogut catalogar. Estan ubicades en 12 termes municipals del Camp de Tarragona: el Teatre del Patronat Obrer (Metropol), la Casa Ximenis i el llegat que es conserva al Gremi de Pagesos, a Tarragona; la intervenció al temple parroquial de Sant Feliu, Constantí; la intervenció a lʼErmita del Roser, Vallmoll; la font sortidor de Bràfim; l’Ermita de Montserrat, Montferri; la intervenció al temple parroquial del Vendrell; la intervenció al temple parroquial de Bonastre; la intervenció al temple parroquial i la capella de Mas Carreras de Roda de Barà; el penell de Creixell; la intervenció a lʼErmita Mare de Déu del Lloret de Renau; Can Bofarull i la intervenció al temple parroquial dels Pallaresos, i el temple del Sagrat Cor de Vistabella (La Secuita).

Guillem Colomer, arquitecte guanyador del concurs per a la senyalització de la ruta Jujol, i Roger Miralles, professor de l’ETSA impulsor del projecte, durant la presentació de Territori Jujol.

La informació completa sobre la ruta es pot trobar al web de Territori Jujol, on hi ha les dades de contacte per poder visitar les obres.