04/11/2019

L’estudiant Leonard Ruiz, premiat per crear un material didàctic econòmic i fàcil d’utilitzar per ensenyar robòtica industrial

El Col·legi d'Enginyers reconeix el resultat del seu Treball de Fi del Màster de Formació del Professorat, desenvolupat junt amb l'Institut Jaume Huguet de Valls

Leonard Ruiz durant la presentació del seu Treball de Fi de Màster al Col·legi d'Enginyers de Barcelona.

Els instituts de formació professional que imparteixen cicles com el d’Automatització i Robòtica Industrial han de donar resposta als canvis cada vegada més ràpids, complexes i tècnicament avançats que es produeixen a la indústria, oferint la formació adequada a les persones que hi treballaran. Però fer-ho comporta, sovint, adequar periòdicament les instal·lacions per disposar de tallers i d’espais de simulació industrial, que tenen un cost econòmic no sempre assumible.

En aquest context, Leonard Ruiz, que va fer el grau d’Enginyeria Electrònica i el Màster de Formació del Professorat en l’especialitat de Tecnologia a la URV mentre treballa a l’empresa Lear, va fer les pràctiques del màster a l’Institut Jaume Huguet de Valls, al Cicle Superior d’Automatització i Robòtica Industrial. Durant la seva estada al centre de secundària va plantejar-se si “en comptes de tenir el millor material i les millors infraestructures, el millor per a l’alumne és que disposi del material per fer l’aprenentatge el més pràctic possible”, explica el mateix Leonard Ruiz.

A partir de la idea que va proposar-li el seu tutor de les pràctiques a l’institut, Daniel Flores, Leonard Ruiz va desenvolupar una solució per al mòdul de Robòtica Industrial, que ja s’està utilitzant al centre: va crear un maletí que simula una línia de muntatge a escala amb la possibilitat d’endollar un ordinador a través del qual els alumnes programen el motor que farà funcionar la línia de muntatge.

Aquesta solució presenta diversos avantatges: en primer lloc, econòmic, ja que el cost del nou giny és d’uns 100 euros, entre 50 i 200 vegades menys del que pot arribar a costar l’habilitació d’un taller complet, i per tant, es poden tenir diversos maletins per centre. A més a més, “els alumnes passen a tenir el protagonisme de l’aprenentatge”, explica Ruiz, ja que l’assignatura deixa de ser bàsicament teòrica i es pot practicar fora de l’aula gràcies a la guia pràctica i la guia d’usuari que incorpora el maletí. I, per últim, és extrapolable a d’altres assignatures.

Premi del Col·legi d’Enginyers, Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona

El desenvolupament del nou material didàctic ha estat l’objecte del treball final del Màster de Professorat de Secundària de Leonard Ruiz, titulat “Proposta d’innovació de la unitat formativa sobre servoaccionaments del mòdul professional Robòtica industrial per a Cicle Superior d’Automatització i Robòtica Industrial”, dirigit pel professor del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques de la URV, Gerard Fortuny.

El treball ha estat mereixedor del premi al millor Treball de Fi de Màster en la modalitat de treballs orientats a Cicles Formatius, que atorga el Col·legi d’Enginyers, Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona. Leonard Ruiz va exposar-lo en la VIII Jornada d’Innovació i Recerca docent a la Universitat i a l’Ensenyament Primari i Secundari que es va fer el dia 24 d’octubre a Barcelona.