04/04/2022

Els estudiants de Comunicació Audiovisual estrenen el cicle documental “En primer pla”

Del 5 al 7 d'abril mostren curtmetratges que tracten sobre la salut mental i emocional, la transsexualitat, l’habitatge i les experiències migratòries

Documental "Fora de joc", dels estudiants de tercer de Comunicació Audiovisual.

Aquest dimarts 5 d’abril s’estrena el cicle “En primer pla” a l’espai Kesse de Tarragona (carrer de Sant Antoni Maria Claret, 12, 14) on s’hi exhibiran els documentals que han produït els estudiants de tercer curs de Comunicació Audiovisual. El cicle aborda temes d’interès social a través de les vivències de persones del Camp de Tarragona: l’ús de les xarxes socials i l’assetjament escolar; la transexualitat des de diferents perspectives, l’accés a l’habitatge i experiències migrants.

Els documentals són part dels resultats de l’assignatura Gènesis i Formats Audiovisuals, que imparteix la professora Núria Araüna, amb la col·laboració de l’assignatura de Narrativa i Guió Audiovisual, que imparteixen Laia Quílez i Anna Fonoll. L’organització del cicle permet mostrar al públic la feia feta, en la qual els estudiants han integrat tots els coneixements apresos a l’aula: formular la idea i com la representaran, treballar amb les persones que seran subjectes dels documentals, reflexionar sobre la responsabilitat social de la feina, i produir el documental en sí, fent-ne el guió, l’enregistrament i la postproducció.

Després dels visionats s’obrirà un torn obert de preguntes amb l’equip creatiu dels documentals i les seves veus protagonistes per compartir experiències i punts de vista. La programació consta dels següents films:

Dimarts, 5 d’abril a les 19 h. Documentals sobre les xarxes socials i l’assetjament escolar
  • La pandèmia invisible

Les xarxes socials s’han convertit en un nou passatemps que no té antecedents. Els joves s’han apoderat d’un terreny desconegut i en treuen tot el profit que poden. Sembla que la falta d’experiència amb les xarxes socials afecti directament al comportament dels joves, però mai els hi hem preguntat a ells mateixos. A La pandèmia invisible tres joves posen en testimoni la seva pròpia opinió sobre les xarxes i el seu ús diari.

• Fantasmes del passat

A l’institut les coses mai són fàcils. I si a sobre la pressió social que exerceix sobre els adolescents, se li suma la importància per no encaixar, la cosa es complica encara més. Fa set anys, que la Marian, l’Ana, l’Enric i la Judith van abandonar l’escola que els va veure créixer. Ara hi tornen per reflexionar sobre el que van viure entre aquelles parets: amistats, vivències i episodis d’assetjament que van marcar les seves vides per sempre. Converses que faran reflexionar sobre la manera en què està organitzada la societat i com els joves busquen espais segurs on poder sentir-se ells mateixos i no viure amb por.

Dimecres, 6 d’abril a les 19 h. Documentals sobre transexualitat
  • Alésh

Documental sobre un noi transgènere recentment diagnosticat amb Trastorn de l’Espectre Autista (TEA). Actualment, s’ha convertit en una figura pública amb més de 124.400 seguidors a TikTok, on comparteix la seva pròpia experiència amb el TEA i la transició de gènere narrant sobre com és viure amb la seva condició i trencant mites. En aquest documental es busca apropar el públic als aspectes de la vida quotidiana d’una persona autista per aconseguir acabar amb els estereotips que envolten tant el TEA com la transsexualitat. No només descobrim com l’Aleix enfronta la comunicació i els processos de socialització, sinó també com les xarxes socials poden ser un escenari idoni per això.

• Fora de joc

L’Eren Bayo i el Kenneth Zurera són dos nois transsexuals que juguen a l’equip femení de futbol, E.D. El Tancat, d’El Vendrell. Amb l’ajuda de les seves famílies, les companyes d’equip i el mateix entrenador, mostraran com és el seu dia a dia, quines són les dificultats que han tingut i com ha sigut l’acceptació del seu entorn. El masclisme intrínsec i vertebral que impregna el món del futbol, així com el de molts altres jugadors federats, provoquen que l’acceptació d’aquest tipus d’esportistes en equips masculins sigui més que complicada.

Dijous, 7 d’abril a les 19 h. Documentals sobre habitatge i experiències migrants
  • L’elecció difícil

A Espanya, des del 2008 fins al 2019, han estat desnonades un total d’1.710.963 persones. L’any 2020, amb l’arribada de la pandèmia, es van aturar aquests desnonaments. Com ha afectat aquesta situació a les persones més vulnerables? L’elecció difícil és un documental des de dintre del Sindicat d’Habitatge de Tarragona que parla sobre aquelles persones que pateixen un alt risc de ser desnonades o que, fins i tot, ho han estat. Najim, Rashid i Sahar obren les portes de casa seva per explicar quina és la seva situació.

• Lehbib

En Lehbib és un noi nascut al Sàhara Occidental. Per motius adversos es va veure obligat a marxar del seu país i deixar-ho tot enrere per buscar una vida millor. Amb l’actitud que el caracteritza, explica de primera mà com ha viscut tots aquests anys i com recorda el procés del seu canvi radical de vida.

Tots els curtmetratges han comptat amb el suport i la col·laboració del Servei Municipal Tarragona Jove i es podran veure a partir del 8 d’abril al web de Tarragona Jove.