08/05/2024

Estudiants de Comunicació de la URV verifiquen les declaracions dels candidats a les eleccions catalanes als debats de televisió

Han posat en pràctica el procés de fact-checking del discurs polític per al mitjà de verificació Newtral, que en publica els resultats

Un moment del treball de verificació dels estudiants de Comunicació durant el debat electoral organitzat per TV3 i Catalunya Ràdio.

Reduir la incertesa de la informació que proporcionen els candidats a la presidència de la Generalitat ha estat l’objectiu d’un grup d’estudiants dels graus de Comunicació i el Màster de Comunicació estratègica que ha participat en el procés de verificació del mitjà especialitzat Newtral. Tant en el debat que va oferir la Sexta dilluns, com en el d’ahir dimarts, organitzat per TV3 i Catalunya Ràdio, els estudiants han seguit en directe les intervencions per transcriure i verificar totes les declaracions dels caps de llista dels diferents partits amb representació al Parlament.

Les dades i afirmacions que els polítics llencen per reforçar els seus arguments no sempre són veraces, per això el mitjà de comunicació Newtral va organitzar aquesta hackató de verificacions amb estudiants de la Universitat Rovira i Virgili, la Universtitat Autònoma de Barcelona, la Universitat de Leida i la Universitat Ramon Llull. Els alumnes participants han rebut formació específica sobre el procés de verificació per saber com identificar afirmacions verificables, les fonts que cal consultar i els passos a fer per comprovar les dades.

La sala de juntes del campus Catalunya va acollir la hackató de verificació dels debats electorals.

Els estudiants de Comunicació de la URV s’han congregat les dues nits de debats a la sala de juntes del campus Catalunya, acompanyats de les professores Arantxa Capdevila, Núria Araüna i Marta Montagut, per fer el fact-checking i compartir les verificacions en línia amb l’equip de periodistes de Newtral. Els principals resultats es publicaran a través dels comptes oficials del fact checker estatal.

La verificació de dades i declaracions contribueix a la qualitat democràtica perquè fomenta debats polítics basats en fets certs i proporciona als ciutadans informació confiable per a la presa de decisions. Per tant, és també una part indissociable de la feina dels i les periodistes, per això es tracta la desinformació i la verificació d’informació i de les fonts en diverses assignatures del grau en Periodisme.

A més a més, professorat de la Universitat està involucrat en el projecte d’alfabetitazació mediàtica Learn to check, a través del qual ofereixen eines, sessions formatives i tallers a diferents col·lectius perquè sàpiguen destriar les informacions, imatges, vídeos i comptes de xarxes socials verídics dels falsos.Es tracta d’un projecte educatiu que transfereix els coneixements generats a la Universitat a joves, famílies, docents, gent gran i altres públics.