12/11/2018

Estudiants del grau d’Educació Primària experimenten amb nous mètodes per ensenyar ciències

Al campus Terres de l'Ebre hi fan activitats com ara resoldre un problema de contaminació d’aigua en un poble fictici

Un moment de la sessió del divendres en ple debat sobre la contaminació del aqüífer

Ensenyar ciències a primària o a secundària pot ser més divertit, creatiu i fàcil del que sembla, només cal trobar una bona metodologia. Al campus Terres de l’Ebre de la URV, ja fa vuit anys que experimenten nous mètodes didàctics per impartir ciències experimentals amb l’objectiu que els estudiants del grau d’Educació Primària els coneguin de primera mà i els acabin aplicant als centres educatius on treballin un cop finalitzats els seus estudis.

“Experimentant determinades activitats com a estudiants poden entendre millor com fer-les servir quan siguin mestres”, assenyala Francesc Garcia, professor de la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia, que utilitza a les seues classes algunes de les activitats que planteja el projecte APQUA, un projecte de culturització científica que proporciona activitats dissenyades per recollir i processar informació sobre fets científics i aprendre a utilitzar aquesta informació per prendre decisions. Ho fa mitjançant preguntes obertes i situacions simulades. Així motiva a l’estudiant a conèixer i experimentar què és realment la ciència i comprendre el seu potencial i limitacions.

Garcia imparteix l’assignatura Ensenyament i Aprenentatge de les Ciències Experimentals a estudiants de tercer del grau d’Educació Primària i, seguint les pautes del projecte APQUA, els proposa als seus estudiants una sèrie d’activitats en les quals han de resoldre un problema de contaminació d’aigua en un poble fictici, Vallfrondosa. El divendres 9 de novembre va tenir lloc la cinquena i última sessió del projecte, la de la taula d’experts, en la qual els estudiants van haver de desenvolupar diferents rols: enginyers, empresaris, pagesos, representants del govern local o dels veïns, amb l’objectiu de debatre entre ells sobre la contaminació dels aqüífers del poble, trobar-ne els responsables i solucionar el problema. Per posar-se més en situació, els estudiants van arribar disfressats i amb objectes que reforçaven el seu rol.

“Per a ells és tota una experiència”, afegeix Francesc Garcia. De fet, al marge de continguts científics, se’ls ensenya a investigar i a reflexionar sobre problemes reals que preocupen la societat. També a expressar-se en públic i a treballar en equip.