27/04/2021

Catorze equips universitaris discuteixen sobre educació a la Lliga de Debat 2021

Els representants de les universitats de la Xarxa Vives debaten des d'avui fins al divendres 7 de maig si l’actual sistema educatiu garanteix el progrés de les persones

L’equip de la URV abans de començar amb la Lliga de Debat Universitària 2021: Josep Masdeu, Laia Cunillera i Andrea Ruiz, i la capitana de l'equip Alba Medina.

Una nova edició de la Lliga de Debat Universitària de la Xarxa Vives ha començat avui i enfrontarà en una competició dialèctica a estudiants de catorze universitats de Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears. Cada any s’escull un tema de debat diferent i d’actualitat. Enguany, els participants discuteixen sobre si el sistema educatiu actual garanteix o no el progrés de les persones.

L’equip de la URV competirà en la fase eliminatòria de la Lliga contra estudiants de les universitats Politècnica de València, Autònoma de Barcelona i de Lleida. Els integrants de l’equip de la Rovira i Virgili són: Laia Cunillera, estudiant de grau en Dret; Andrea Ruiz, també estudiant de Dret, i Josep Masdeu, estudiant del doble grau d’ADE i Dret. Estan liderats per la capitana Alba Medina, tècnica d’orientació universitària de l’Oficina de l’Estudiant.

Per primera vegada, la competició d’oratòria es desenvoluparà en format virtual. Els equips competiran durant tres dies en diverses rondes de debats de 16 minuts de durada cadascun. Del resultat dependrà que passin a la semifinal i, finalment, a la final, que se celebrarà el 7 de maig. La capitana de l’equip URV confia en el bon nivell dels tres estudiants de la Rovira i Virgili: “Són estudiants de Dret i al seu grau se’ls incentiva i se’ls prepara molt per poder defensar arguments a favor i en contra; a més, és un equip repetidor que ja va participar l’any passat”.

A més de la Universitat Rovira i Virgili, els participants d’enguany estudien a les universitats d’Alacant, Autònoma de Barcelona, Barcelona, Illes Balears, Jaume I, Lleida, Miguel Hernández d’Elx, Oberta de Catalunya, Politècnica de València, Pompeu Fabra, Ramon Llull, València i Vic-Central de Catalunya. Les branques de coneixement de les que provenen són: Ciències Socials i Jurídiques (71%), Enginyeries i Arquitectura (12%), Arts i Humanitats (11%) i Ciències de la vida (6%). Pel que fa al sexe, un 55% són dones i un 45%, homes.

El jurat de la competició encarregat de les deliberacions –compost per politòlegs, advocats, juristes, professors i experts en oratòria i comunicació– puntuarà el grau en què els oradors presenten una tesi sòlida i un discurs de qualitat en cada intervenció, la demostració del domini del tema, la fluïdesa i la posada en escena, entre d’altres aspectes formals.

L’estat del sistema educatiu, sobre el que han de debatre els participants, és un tema candent que ha portat recentment a alguns estudiants universitaris a mobilitzar-se. Durant els darrers mesos, els participants de la Lliga de Debat Universitària s’han documentat sobre el tema de debat d’enguany per dominar-lo i preparar així tesis sòlides que els permeten defensar ambdues posicions (sí o no garanteix el progrés).

També han tractat de millorar habilitats comunicatives com la fluïdesa, la capacitat d’improvisació o l’expressió no verbal, criteris clau que el jurat de la competició tindrà en compte en valorar els enfrontaments dialèctics. En aquest sentit, i atès el format virtual de l’activitat en aquesta edició, els participants van tenir l’oportunitat de formar-se en oratòria digital el passat 17 març, amb un taller del Fòrum Vives impartit per Fani Grande, guionista, escriptora i professora de comunicació eficaç.

La Lliga de Debat se celebra des de l’any 2005 en la modalitat universitària i des de l’any 2014 en la modalitat de secundària i batxillerat. Cada any, una universitat de la Xarxa Vives acull aquesta competició d’oratòria, que ha esdevingut la més important del sud d’Europa. Organitzada per la Xarxa Vives amb l’objectiu de fomentar les habilitats comunicatives i l’esperit crític de l’estudiantat, compta amb el suport de la Generalitat de Catalunya i la Generalitat Valenciana.