29/01/2020

Presenten l’experiència gastronòmica de “La Cuina dels Genis” com a resultat del III Congrés Català de la Cuina al Camp de Tarragona

El nou producte de turisme cultural també es recull en un llibre i obre la porta a nous mercats i turistes amants de la gastronomia

Assitents a l'experiència gastronòmica i artística de presentació de la Cuina dels Genis. FOTO: El Paisatge dels Genis / Adriana Bella.

Una quarantena de prescriptors turístics culturals i gastronòmics nacionals i internacionals van participar ahir a la nit en l’experiència que va unir l’art i la gastronomia al Castell de Vila-seca per presentar “La Cuina dels Genis”. Aquest és un nou producte de turisme cultural vinculat al Paisatge dels Genis, una oportunitat d’obrir el territori a nous mercats a la resta de l’Estat i també a nivell internacional, que permetrà captar turistes amants de la gastronomia.

L’experiència gastronòmica és un dels resultats del III Congrés Català de la Cuina al Camp de Tarragona, les activitats del qual s’han coordinat des de la Facultat de Turisme i Geografia de la URV. A més a més, s’hi suma a la publicació del llibre que duu el mateix títol: La cuina dels genis. Arrels per al futur, a cura dels professors Marta Ne-lo i Jesús Angla i editat per Publicacions URV.

L’experiència artística i gastronòmica de la Cuina dels Genis és el resultat d’un procés creatiu i col·laboratiu de cuiners, productors agroalimentaris, gestors turístics i experts dels museus i centres d’interpretació del Paisatge dels Genis, que han dut a terme durant 15 mesos i que a més de la Facultat de Turisme i Geografia al capdavant de l’organització, també hi ha l’Agència Catalana de Turisme, el Paisatge dels Genis i el Patronat Municipal de Turisme de Vila-seca, amb el suport de la Diputació de Tarragona.

Els assistents a la presentació de l’experiència van fer un recorregut sensorial pel territori que ha inspirat a quatre grans artistes universals: Antoni Gaudi, Joan Miró, Pau Casals i Pablo Picasso. Van fer-ho a través de la reinterpretació del seu llegat en les creacions culinàries de 12 cuiners de Reus, Mont-roig del Camp, El Vendrell i Horta de Sant Joan.

Assitents a l’experiència gastronòmica i artística de presentació de la Cuina dels Genis. FOTO: El Paisatge dels Genis / Adriana Bella.

Aquesta nova oferta d’experiències gastronòmiques s’incorpora a la Ruta del Paisatge dels Genis i comptarà amb una programació anual, que incorpora, d’una banda, novetats com “El mes de març Picassià”, amb activitats gastronòmiques i culturals a Horta de Sant Joan, i, de l’altra, jornades ja consolidades, com la del calçot a Mont-roig el proper mes de febrer.

Se sumen així noves propostes per al turisme cultural a la Costa Daurada i a les Terres de l’Ebre, amb l’impuls dels Ajuntament de Reus, Mont-roig del Camp, El Vendrell i Horta de Sant Joan juntament amb el Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, i gestionada amb la col·laboració del Departament d’Innovació Turística del centre tecnològic Eurecat. Aquesta proposta arriba després de 8 anys de treball des de l’Oficina Tècnica del Paisatge dels Genis per a la creació de la marca i de producte de turisme cultural dirigit al mercat català.

En la presentació de l’experiència hi van col·laborar l’Associació Hotelera Salou-Cambrils-La Pineda i el patrocini d’Estrella Damm amb un grup de cuiners, Roger Murtró, Ferran Cerro, Josep Moreno i Ismael Chamorro, que van crear un còctel per a l’ocasió a partir del vermut de Reus i Estrella Damm.

Preparatius de l’experiència gastronòmica i artística de presentació de la Cuina dels Genis. FOTO: El Paisatge dels Genis / Adriana Bella.
Un llibre sobre la cuina dels genis i cloenda del III Congrés Català de la Cuina al Camp de Tarragona

El llibre La cuina dels genis recull precisament la proposta presentada ahir, com una eina turística basada en experiències gastronòmiques i culinàries al voltant de la ruta cultural d’El Paisatge dels Genis, que compta amb les figures de Pau Casals, Antoni Gaudí, Joan Miró i Pablo Picasso. Experts coneixedors dels artistes, museus, professionals de la cuina i la gastronomia, productors del sector primari i la indústria agroalimentària i els principals agents públics gestors del turisme han treballat per oferir un recull de productes icònics del territori i de plats i creacions culinàries que reflecteixen el procés creatiu.

Un acte institucional que va tenir lloc el matí d’ahir a Vila-seca va servir per cloure les activitats celebrades en el marc del III Congrés Català de la Cuina al Camp de Tarragona des de finals de 2018 i el procés creatiu dut a terme en el projecte “La Cuina dels Genis”.

La URV ha coordinat les activitats del III Congrés Català de la Cuina al Camp de Tarragona des de la Facultat de Turisme i Geografia amb Marta Nel-lo, degana de la Facultat de Turisme i Geografia, i Jesús Angla, vicedegà de la Facultat, al capdavant. Durant els 400 dies que ha durat el congrés s’ha donat suport a cinc iniciatives i s’han impulsat set jornades i el projecte “La Cuina dels Genis”.