16/07/2021

Experts en bioeconomia n’exposen els beneficis i presenten iniciatives que es produeixen al territori

Ho han fet en una jornada per donar a conèixer la producció de béns basada en mètodes biològics, organitzada pel grup de recerca de Mercats i Anàlisi Financer

Un moment de la jornada "Bioeconomia: una necessitat i oportunitat per al territori", que també es va poder seguir online.

La jornada “Bioeconomia: una necessitat i oportunitat per al territori”, que ha tingut lloc el 14 de juliol a la Facultat d’Economia i Empresa, ha donat visibilitat a la bioeconomia circular, un nou paradigma que implica la utilització d’inputs orgànics per a la producció i la reutilització dels seus residus. L’esdeveniment que ha aplegat experts en la matèria ha estat organitzat pel grup de recerca de Mercats i Anàlisis Financer, dins d’un projecte subvencionat per la Diputació de Tarragona, junt amb la Facultat d’Economia i Empresa i les Càtedres d’Emprenedoria i de Foment de la Innovació de la URV.

La jornada ha comptat amb la conferència de Valeria Ferreira, consultora externa del Joint Research Centre de la Comissió Europea i doctora per la URV, i amb una taula d’experiències amb quatre experts en la matèria. La bioeconomia és la producció basada en el coneixement i la utilització de recursos, processos i mètodes biològics per proporcionar béns i serveis de forma sostenible en tots els sectors econòmics. A Catalunya, hi destaquen, segons Ferreira, el sector agroalimentari, la indústria química i la de la fusta i el paper.

Des del 2012, existeix una estratègia política europea per finançar diversos projectes amb la finalitat d’aconseguir una producció amb menys impacte ambiental. Tots els participants a la jornada han coincidit en la idea que s’han d’aplicar cicles de producció circulars per aprofitar al màxim tots els recursos. Tal com ha presentat l’expert en economia circular i fundador d’Itinere, Jofre Tessier, per aconseguir aquest objectiu és necessari obtenir correctament la informació dels processos i després realitzar un diagnòstic adequat, que permetrà conèixer al detall l’estat actual i l’evolució del model de negoci. Segons s’ha fet palès a la jornada, la Diputació de Tarragona és conscient de la incidència de la bioeconomia a la demarcació i per això atorga ajuts econòmics a algunes empreses que l’incentiven i organitza jornades de sensibilització. Un altre benefici que aporta aquesta forma de producció és la creació de nous llocs de treball.

Valeria Ferreira, doctora per la URV i consultora del JRC de la Comissió Europea durant la ponència “Bioeconomia: un nou paradigma socioecocómico enfocat a la sostenibilitat”.

Hi ha diverses maneres d’enfocar la bioeconomia, com s’ha mostrat a la jornada. Ana Carolina De Lima, investigadora principal del projecte EcoCircle afirma que tots els materials poden ser reutilitzats, fins i tot els residus de la malta, ingredient bàsic per a l’elaboració de la cervesa. El seu projecte busca reciclar els excedents del procés de producció de la cervesa, en paper de qualitat sense cap incentivant químic contaminant. Una iniciativa similar és la presentada per Aitor Bru, soci i fundador de l’start-up reconeguda per la URV Iberinsect, que transforma els insectes (en concret el cuc de la farina) en ingredients nutricionals d’alt valor afegit per a l’alimentació animal. D’aquesta forma, s’aconsegueix estalviar grans quantitats d’aigua i menjar en un espai molt més reduït.

Tot i aquests projectes en marxa, la bioeconomia encara té un llarg camí per recórrer tant al territori com en l’àmbit nacional. Tots els participants de la jornada estan d’acord en que s’ha de considerar la bioeconomia com una part essencial de l’activitat econòmica de tots els sectors a través d’innovacions tecnològiques i més subvencions per obtenir noves vies de bioproducció.