09/09/2022

Es proposa internacionalitzar els graus, dotar la Unitat d’Educació Mèdica i el Centre de Simulació per fer programes de millora de la qualitat docent, d’innovació i de formació i augmentar la comunicació entre estudiantat i tutors, entre d'altres prioritats

Fàtima Sabench, degana de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut.

Fàtima Sabench és la nova degana de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut, després que ahir va ser escollida en les eleccions de la Junta de Facultat pels 27 vots a favor del total d’emesos. Sabench, que era fins ara responsable d’ensenyament del grau en Medicina, agafa el relleu d’Antoni Castro, en el càrrec des de 2014.

Sabench és professora agregada de Cirurgia del Departament de Medicina i Cirurgia, investigadora del Grup de Recerca en Cirurgia de l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus i del Grup GEMMAIR (Grup d’Estudi en Malalties Metabòliques Associades a la Insulin-Resistència) de l’Hospital Universitari Joan XXIII de Tarragona. Ambdós adscrits al IISPV, del qual és membre del comitè científic intern.

Les seves línies d’expertesa són l’estudi dels efectes de la cirurgia bariàtrica i metabòlica tant a nivell experimental com clínic. Imparteix docència en Cirurgia als graus en Medicina i en Nutrició Humana i Dietètica i al Postgrau de Manipulació d’animals d’experimentació de la URV. Coordina des de 2014 els TFG del grau de Medicina. També desenvolupa tasques docents de simulació quirúrgica a través dels laboratoris d’habilitats, tant al grau en Medicina com al Postgrau dins la Formació MIR a l’Hospital Sant Joan de Reus. A nivell estatal és professora de diferents cursos organitzats per AEC i SECO per la formació especialitzada en Cirurgia bariàtrica i metabòlica.

És assessora científica de la Secció de Cirurgia Bariàtrica i Metabòlica de la Associació Espanyola de Cirurgia (AEC) des de 2016 i editora adjunta de la revista BMI Journal des de 2018.  Secretària (2019-2021) i membre Vocal de la Junta de la Societat Espanyola de Cirurgia de l’Obesitat-SECO (21-actualitat). És membre del Comitè ètic d’experimentació animal de la URV.

L’equip deganal

L’equip que integrarà la direcció del centre, a més de Fàtima Sabench, són Teresa Auguet, vicedegana; Maria Cabré, secretària; Maria Isabel Salvat, responsable d’ensenyament de Fisioteràpia; Marta Romeu, responsable d’ensenyament de Medicina; i Nancy Babio, responsable d’ensenyament de Nutrició Humana i Dietètica; Joaquín Escribano i Alberto Martínez Vea, coordinadors acadèmics a les Unitats Docents dels Hospitals Universitaris Sant Joan i Joan XXIII, respectivament, i Montserrat Guardiola, coordinadora de Mobilitat i responsable de Qualitat.

Les línies del nou mandat

En aquest mandat que comença, Sabench es planteja fer una revisió exhaustiva de les actuals guies docents posant l’objectiu en un proper canvi de pla d’estudis de les titulacions dins del calendari d’implantació del nou Reial Decret que ho regula. A la vegada, internacionalitzar els graus i vetllar per una millora continua dels processos i la consolidació dels segells de qualitat. També dotar competencialment la Unitat d’Educació Mèdica i el Centre de Simulació (CFIS) per fer programes de millora de la qualitat docent, d’innovació i de formació al servei dels estudiants i del professorat.

Pel que fa als serveis a l’alumnat, ser especialment sensibles a les necessitats que afecten a la salut mental i a la igualtat des de qualsevol perspectiva, oferint recursos de prevenció i detecció.

Com a eines de millora, dissenyar un model propi d’enquestes de satisfacció per tal d’assegurar una elevada participació dels estudiants i del professorat, i per tant, una major fiabilitat dels resultats. També redefinir el Pla d’Acció Tutorial per obtenir una major operativitat i comunicació entre els tutors i l’estudiantat. Incentivar l’assistència a classe dels alumnes, refermar la seva integració dins del sistema sanitari i impulsar el caràcter multidisciplinar de les diferents titulacions són també objectius essencials. Sensibilitzar i vincular als diferents professionals implicats en la formació dels alumnes ha de ser la clau per potenciar activitats conjuntes del centre, hospitals universitaris, d’altres centres assistencials i els instituts de recerca.

Finalment, per a l’equip deganal, projectar el desplegament d’una nova facultat marcaria una nova estratègia de campus per cohesionar i visibilitzar el vincle entre l’assistència, la recerca i la docència de qualitat.

Comiat d’Antoni Castro

Fàtima Sabench va agafar va agafar el relleu d’Antoni Castro, per a qui els companys de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut van organitzar ahir un acte de comiat.

Fàtima Sabench pren el testimoni d’Antoni Castro, que ha estat degà de la facultat durant dos mandats, des de setembre de 2014. La Facultat va celebrar ahir un acte públic de comiat. Castro és responsable del grup de recerca Autoimmunitat, inflamació i infecció, director del Servei de Medicina Interna de l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus des del 2009, i director del Centre de Formació i Innovació en Simulació Josep Maria Martínez Carretero. És professor titular a la URV des de 2001 i ha ocupat altres càrrecs de responsabilitat al Departament de Medicina i Cirurgia i a la Facultat des de 1998.