04/09/2023
Fins a dotze disciplines científiques es fan presents al món casteller
Descobrir la química que genera l’activitat castellera, calcular quina construcció resulta més difícil o com influeix l’arquitectura en un castell són algun dels exemples que destil·la el projecte de divulgació científica Castells de ciència, impulsat per la URV amb el suport de Repsol
Descobrir la química que genera l’activitat castellera, calcular quina construcció resulta més difícil o com influeix l’arquitectura en un castell són algun dels exemples que destil·la el projecte de divulgació científica Castells de ciència, impulsat per la URV amb el suport de Repsol
Física, sociologia, història, química, matemàtiques o psicologia. El món casteller explicat des de dotze disciplines científiques diferents és el resultat de Castells de ciència, una iniciativa de divulgació científica impulsada fa dos anys per la Unitat de Comunicació i Divulgació de la Ciència de la URV, Comciència, i la Càtedra per a l’Estudi del Fet Casteller de la Universitat amb el suport de Repsol. El projecte té per objectiu fer divulgació científica a partir d’un fenomen cultural, multitudinari, arrelat al territori i reconegut tradicionalment, com són els castells. La iniciativa, que consta de vídeos, textos, pòsters i intervencions efímeres, a més d’un cicle de xerrades sobre ciència i castells, continua endavant amb la incorporació de noves disciplines i accions divulgatives.
Quina energia acumula un tres de deu amb folre i manilles pel sol fet de carregar-lo? La resposta a aquesta pregunta es pot trobar en la física. Gràcies a l’arquitectura es coneix que els castells utilitzen elements que tenen les catedrals gòtiques com els arcbotants i els contraforts per donar estabilitat a la construcció. A través de la química, el projecte ha mostrat com les reaccions bioquímiques del cos estan molt presents en una diada castellera, i com aquestes van canviant durant els diferents moments de la construcció d’un castell. Aquesta és l’ànima del projecte: entendre conceptes científics gràcies als castells.
Els continguts científics del projecte s’han generat a partir del coneixement d’investigadores i investigadors de la URV, que han participat en cadascuna de les disciplines aportant el seu coneixement científic i avalant els continguts divulgatius. La seva expertesa ha permès elaborar tots els materials que s’han creat: cartells il·lustrats que s’han repartit per mobiliari urbà de ciutats com Tarragona, Valls i Reus; vídeos de curta durada amb il·lustracions animades i textos divulgatius que parlen sobre cada disciplina en més profunditat o accions efímeres con vinils posats a places castellers de diferents ciutats relacionant els castells i la literatura.
Tots aquests materials, recollits a la pàgina web del projecte, expliquen conceptes inicialment complexos de forma comprensible. L’objectiu no és un altre que introduir la ciència en el món dels castells i fer-la entendre, a través de llenguatge comprensible, a públic no expert en els diferents temes que s’hi tracten. Tots els materials generats en el marc del projecte s’han traduït a l’espanyol i a l’anglès i fins ara s’ha parlat sobre dotze disciplines: arquitectura, sociologia, química, antropologia, psicologia, física, nutrició, matemàtiques, infermeria, literatura, història i filologia catalana.
En el marc del projecte també s’ha dissenyat un cicle de converses itinerants sobre castells i ciència, conduïdes pel periodista casteller Carles Cortès, que col·labora amb la iniciativa. Aquestes trobades informals i participatives ja s’han fet a Tarragona i Valls i està previst organitzar-les properament en altres ciutats de fora de la demarcació.
Projecte premiat a l’Estat espanyol
La singularitat del projecte, la diversitat de disciplines que s’hi ha incorporat i els múltiples formats en què s’ha fet la divulgació va fer que Castells de ciència fos reconegut com a projecte destacat durant la trobada d’Unitats de Cultura Científica i de la Innovació que l’octubre passat es va fer a la Universitat de la Laguna. Allà s’hi va donar cita personal d’Universitats i centres de investigació de l’Estat espanyol que es dedica a la comunicació i la divulgació científica. La iniciativa va ser la millor valorada d’entre els 33 propostes que s’hi van presentar a aquest congrés, organitzat per la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri de Ciència i Innovació.