17/04/2023

Guifré Colomer i Blanca Lorman guanyen la segona edició dels premis Josep Maria Pujol a les millors tesis doctorals en català

D'esquerra a dreta, el comissionat de Política i Lingüística i Publicacions, José Antonio Moreno; Guifré Colomer; el rector, Josep Pallarès, i Blanca Lorman.

La segona edició dels premis Josep Maria Pujol i Sanmartín a la millor tesi doctoral escrita en català, que convoca la URV a través de la Comissió de Política Lingüística de la Universitat, ha premiat Guifré Colomer en l’àmbit de les ciències socials i humanitats i Blanca Lorman en l’àmbit de les ciències experimentals i la salut.

Guifré Colomer ha fet la tesi Memòries de la Guerra de les Vespres (1282-1285). Controvèrsies ideològiques i conflictes polítics a la Mediterrània occidental, que ha dirigit Maria Bonet, del Departament d’Història i d’Història de l’Art. Aquesta analitza els discursos ideològics i polítics de diferents conflictes dels segles XIII i XIV, com la revolta de les Vespres sicilianes (1282), la conquesta de Sicília pel rei Pere el Gran d’Aragó i l’enfrontament contra el rei Carles d’Anjou, entre d’altres.

Blanca Lorman és l’autora de la tesi Epidemmiologia i factors de risc de l’hemorràgia intracerebral en pacients amb malalties d’evolució crònica i maneig complex, que han dirigit Josep Lluís Clua i Francisco M. Martín, dels departaments de Medicina i Cirurgia i de Ciències Mèdiques Bàsiques, respectivament. L’obra se centra en l’hemorràgia intracerebral, que tot i ser el subtipus menys prevalent (en comparació amb l’ictus isquèmic o l’accident isquèmic transitori), n’és el més letal.

El jurat ha valorat d’ambdues obres la claredat expositiva, l’estructura adequada, la correcció gramatical i el llenguatge inclusiu i no sexista, a més de l’interès de la recerca, la creativitat, l’originalitat i l’impacte social.

També ha volgut remarcar la qualitat de la investigació de les tesis doctorals presentades als premis i l’alt interès divulgatiu que tenen una part d’aquestes, motiu pel qual es contactarà amb els autors per esperonar-los a presentar-se a les diferents convocatòries de publicacions del segell editorial de la nostra universitat.

En l’acte de lliurament que s’ha fet aquest migdia al campus Catalunya, els dos premiats han destacat la importància de fer una tesi en la llengua pròpia i han defensat les iniciatives de protecció de la llengua catalana.

En l’acte també s’ha presentat el llibre d’una de les dues recerques guanyadores en l’edició de 2022: Influència de les alertes de seguretat de medicaments sobre la prescripció en l’àmbit de l’atenció primària de salut, d’Isabel Rosich Martí. La presentació ha estat a càrrec de Maria Rosa Nogués Llort, professora de Farmacologia de la URV.

D’esquerra a dreta, el comissionat de Política i Lingüística i Publicacions, José Antonio Moreno; Isabel Rosich Martí, guanyadora del premi Josep Maria Pujol de 2022; el rector, Josep Pallarès, i la professora Maria Rosa Nogués.

El lliurament dels premis Josep Maria Pujol i Sanmartín ha estat presidit pel rector de la URV, Josep Pallarès; el comisionat de Política Lingüística i Publicacions, José Antonio Moreno, i la professora Maria Rosa Nogués.