02/07/2019

L’homenatge a Cinta Bladé posa en valor la trajectòria científica de la catedràtica de Bioquímica i Biologia Molecular

Els seus companys editen una recopilació de textos que parlen de la investigadora des de les vessants acadèmica i de recerca

Un moment de l'acte d'homenatge a Cinta Bladé, que va organitzar el Departament de Bioquímica i el grup de recerca en Nutrigenòmica, i que va omplir l'aula on se celebrava.

Professorat de la URV i d’altres universitats van retre un homenatge a la catedràtica de Bioquímica i Biologia Molecular Cinta Bladé, que va morir el passat 8 d’abril. L’estima que li professaven es va fer evident en una aula plena a través de les intervencions de les persones que van treballar amb ella al llarg de la seva trajectòria en l’acte acadèmic que es va celebrar l’1 de juliol. La seva predisposició a ajudar, la capacitat d’encoratjar els altres, la innovació en la recerca i ser referent i mentora per als estudiants i doctorands van ser les qualitat que més van repetir-se en la lectura de textos de record de la figura de Bladé.

Fins a 18 companys i estudiants van intervenir en l’acte per recordar Bladé, membre del grup de recerca de Nutrigenòmica del Departament de Bioquímica i Biotecnologia i impulsora del Màster Interuniversitari de Nutrició i Metabolisme. La seva recerca es va centrar en els efectes dels compostos fenòlics sobre la síndrome metabòlica i els ritmes circadiaris i estacionals, des d’un vessant nutrigenòmic. Autora de nombrosos articles científics i capítols de llibre, va dirigir una dotzena de tesis doctorals, va ser cap del grup de recerca de Nutrigenòmica i va ser reconeguda com a professora distingida de la URV l’any 2018.

Tant les intervencions que es van fer durant l’acte d’homenatge com un extracte de les seves publicacions més destacades s’han recopilat i editat en un document que es pot consultar al web del grup de recerca en Nutrigenòmica.

Lluís Arola va recordar l’arribada de Cinta Bladé a la Universitat, a qui va dirigir-li la tesi doctoral i amb qui va col·laborar durant tota la vida acadèmica. Arola va destacar d’ella que portava la docència a la sang: “Sabia explicar molt bé les coses i sempre tenia temps i paciència a classe, al despatx, pels passadissos i al bar per parlar amb els alumnes i entusiasmar-los per la bioquímica”. Però per ser una bona docent, cal ser també una bona investigadora, va ressaltar Arola, perquè “sense la generació de coneixement no és possible la seva transmissió i molt menys en la formació al més alt nivell com són els doctorats”.

La directora del Departament de Bioquímica, Maria Josepa Salvadó, també va remuntar-se als inicis de Bladé a la URV, per explicar la trajectòria compartida, al departament i al grup de recerca: “L’he vist madurar com un bon vi, com un d’aqueixos vins extraordinaris que només es donen de tant en tant”.

Cinta Bladé, Anna Ardévol i Josepa Salvadó al laboratori.

La catedràtica de Bioquímica i Biologia Molecular també va ser mentora d’investigadors com Anna Ardévol, que va fer memòria d’algunes de les fites assolides al laboratori, malgrat les condicions adverses, i en la formació investigadora, amb l’inici del doctorat interuniversitari amb la UB i la UIB i el màster que Bladé dirigia. I va explicar que “era la porta on sempre podies trucar per aconseguir un bon consell”.

De fet, Cinta Bladé va ser referent de molts alumnes, i així n’han deixat constància en diversos dels escrits que conformen el llibre editat per a l’ocasió. Destaquen el vitalisme de Bladé quan encoratjava a alumnes i companys, l’esperit reivindicatiu i l’inconformisme per canviar l’estat de les coses, el nivell dels seus coneixements i l’energia que hi posava en transmetre’ls, que contribuïa decididament a l’aprenentatge.

L’acte va finalitzar amb les paraules de la professora del Departament de Bioquímica, Begoña Muguerza, que va glossar la personalitat de Bladé i la seva influència en la feina com a investigadora i professora: “Va ser tan bona docent i científica perquè era també una gran persona a la qual li agradava fer les coses bé, discreta, senzilla i sensible a les necessitats dels altres, sempre amb un somriure”.