06/05/2016

Investigadors d’arreu del món debaten la legislació del desenvolupament sostenible a la URV

Investigadors d’arreu del món debaten a Tarragona com entendre i aplicar el desenvolupament sostenible en termes de justícia global. El primer col·loqui internacional de Dret Ambiental ha posat sobre la taula temes com el canvi climàtic i la llei, les poblacions indígenes i el medi ambient, la justícia ambiental, l'ètica i la governança global o el gènere i el medi ambient, entre d’altres. Uns 70 estudiants i investigadors d’arreu del món han assistit al col·loqui que s’ha dut a terme al campus Catalunya els dies 5 i 6 de maig

La URV, a través del Centre d’Estudis de Dret Ambiental de Tarragona (CEDAT-URV) i l’Associació d’Alumnes i Ex-alumnes de Dret Ambiental de Tarragona (AAEDAT), ha organitzat el primer col·loqui internacional de Dret Ambiental de Tarragona, en el qual, durant dos dies, investigadors en formació de la URV i d’altres universitats de l’Estat i d’Europa han presentat i debatut les recerques que estan fent sobre desenvolupament sostenible en clau de justícia.

L’objectiu d’aquest col·loqui és proporcionar als estudiants de postgrau, investigadors predoctorals i acadèmics un fòrum on discutir i reflexionar sobre les seves investigacions i fomentar la trobada i la interacció amb els companys i col·legues que comparteixen l’interès per la legislació ambiental.

cedat3

El desenvolupament sostenible és un concepte que es basa en assegurar la satisfacció de les necessitats de les generacions actuals sense perjudicar la satisfacció de les necessitats de les generacions futures. Durant el simposi s’ha debatut aquesta idea des d’una perspectiva legal. Han analitzat el procés de desenvolupament de les normatives, tant les lleis nacionals com les internacionals, per conèixer com es concreta aquest foment del desenvolupament sostenible des de les institucions.

Després de dues jornades intenses, el col·loqui ha conclòs que el desplegament legal per fer realitat el desenvolupament sostenible ha estat insuficient. Consideren que les lleis s’han utilitzat per legitimar polítiques que van en contra d’aquest objectiu, ja que no han aportat massa al canvi i, per contra, han perjudicat la justícia social i el medi ambient.

El primer col·loqui internacional de Dret Ambiental de Tarragona ha conclòs també que els governs i les institucions internacionals són responsables d’aconseguir un desenvolupament sostenible, alhora que cal més participació de la societat civil, que s’hauria d’involucrar per fiscalitzar i recordar als estats les seves obligacions.

Els organitzadors del col·loqui s’han mostrat satisfets per l’acollida que ha tingut l’esdeveniment per part dels investigadors en aquesta disciplina, que asseguren que és un debat interessant i necessari dur a terme i repetir, ja que els acadèmics poden analitzar la situació actual per posar de relleu aquestes mancances o errades i fer una crida a la societat perquè contribueixi fent-se responsable de les seves pròpies actuacions.

cedat 2

Aquest simposi s’emmarca en el projecte de recerca “Del desarrollo sostenible en la justicia ambiental: Hacia una matriz conceptual para la gobernanza global”, finançat pel Ministeri d’Economia i Competitivitat.

El primer col·loqui internacional de Dret Ambiental de Tarragona està organitzat conjuntament pel Centre d’Estudis de Dret Ambiental de Tarragona (CEDAT-URV) i l’Associació d’Alumnes i Ex-alumnes de Dret Ambiental de Tarragona (AAEDAT). El CEDAT té com a objectiu generar i socialitzar el coneixement en el camp de la legislació ambiental i s’ha convertit en un punt de referència d’aquesta disciplina a Espanya i Europa. L’AAEDAT és una associació fundada el 2009 per alumnes i ex-alumnes del Màster en Dret Ambiental a la URV que organitza activitats dins de la comunitat universitària per promoure els valors ambientals i socials i crear espais per al debat, la reflexió i l’intercanvi amb altres universitats i grups d’investigació.