06/03/2023

La deshidratació augmenta el deteriorament cognitiu en persones grans amb sobrepès o obesitat

Un equip investigador de la Unitat de Nutrició Humana de la URV-IISPV-CIBERobn presenta les primeres evidències que relacionen els efectes del consum d’aigua en la funció cognitiva

El consum d’aigua és un hàbit nutricional al que sovint no se li dona importància, malgrat ser el component més abundant del cos humà i és essencial per a un bon funcionament físic. Organitzacions sanitàries i directrius dietètiques insisteixen en remarcar la necessitat de prendre aigua per a l’organisme, però la seva relació amb la funció cognitiva pràcticament no s’ha estudiat. Ara, un grup investigador de la Unitat de Nutrició Humana de la Universitat Rovira i Virgili (URV), l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV) i el Centre de Recerca Biomèdica Xarxa de Fisiopatologia de l’Obesitat i la Nutrició (CIBERobn) ha estudiat la relació entre l’estat d’hidratació i la funció cognitiva en persones adultes grans amb sobrepès o obesitat. Les conclusions de la seva recerca apunten a què la deshidratació augmenta el deteriorament cognitiu d’aquests pacients.

L’equip investigador va examinar l’impacte del consum d’aigua i l’estat d’hidratació en els canvis que es produeixen en el rendiment cognitiu. Per fer-ho va analitzar gairebé 2.000 persones grans adultes procedents de l’estudi PREDIMED-Plus, que a més patien sobrepès o obesitat i síndrome metabòlica. Durant dos anys de seguiment van observar els canvis que es produïen en la seva salut cognitiva a partir d’una sèrie de proves neuropsicològiques i d’una avaluació global de la seva salut cognitiva general.

L’estat d’hidratació es va mesurar analitzant l’osmolaritat sèrica, que indica la quantitat de substàncies químiques dissoltes en el sèrum de la sang. Els resultats van indicar que les persones grans amb síndrome metabòlica i sobrepès o obesitat amb una pobre hidratació presentaven amb el temps  un empitjorament de la funció cognitiva en comparació a les ben hidratades. Això es va observar especialment en els homes més que en les dones.

L’equip investigador d’aquest estudi, d’esquerra a dreta: Nancy Babio, Carlos Gómez Martínez, Stephanie K. Nishi, Indira Paz-Graniel i Jordi Salas-Salvadó.

Els resultats d’aquest treball proporcionen més informació sobre la relació potencial entre la ingesta d’aigua, l’estat d’hidratació i la salut cognitiva. També destaca la necessitat de futures investigacions per continuar investigant l’impacte de consumir aigua, així com de les recomanacions sobre la ingesta de líquids i l’estat d’hidratació a llarg termini per determinar pautes de salut cognitiva.

Aquest treball ha estat realitzat per l’investigadora postdoctoral Stephanie K. Nishi; Jordi Salas-Salvadó, catedràtic de Nutrició i Bromatologia de la URV i Nancy Babio, professora agregada del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV. Tots tres formen part del CIBERobn i de l’IISPV. Aquest estudi es va dur a terme en col·laboració amb el consorci d’investigadors PREDIMED-Plus.

Referència bibliogràfica: Nishi SK, Babio N, Paz-Graniel I, et al. Water intake, hydration status and 2-year changes in cognitive performance: a prospective cohort study. BMC Medicine. March 2023. DOI: 10.1186/s12916-023-02771-4