09/11/2023

La falta de vitamina B12 en embarassades pot afectar negativament el desenvolupament cognitiu del nadó

És la conclusió d’un dels estudis del projecte Eclipses, liderat per la URV amb la participació de l'IISPV, que analitza diferents paràmetres al voltant de la salut tant de la gestant com de la criatura

Foto: Prostooleh (Freepik)

Ja fa temps que està en marxa el projecte ECLIPSES del grup de recerca Nutrisam (Nutrició i Salut Mental) dels departaments de Ciències Mèdiques Bàsiques i de Psicologia de la Universitat Rovira i Virgili, que analitza diferents paràmetres al voltant de l’estat de salut de les dones embarassades i el correcte desenvolupament físic i neuronal dels nadons. Per tant, són diversos els estudis sorgits a partir d’aquests projecte, i un dels més recents conclou que la falta de vitamina B12 en embarassades pot afectar negativament el desenvolupament cognitiu de la criatura. Segons la recerca, són al voltant del 30% les dones gestants que tenen dèficit d’aquesta vitamina.

El projecte ECLIPSES està liderat per la Universitat Rovira i Virgili i compta amb la participació de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV) i la col·laboració de la Unitat de Recerca de Reus i Tarragona de l’Institut Català de la Salut a través dels serveis d’Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva (ASSIR). Des de que va començar el 2013 s’ha fet el seguiment d’unes 800 dones de la zona de Tarragona, a les quals se’ls han analitzat diferents paràmetres nutricionals, psicològics i mediambientals per ajudar a un millor embaràs i al correcte desenvolupament del fetus. També s’investiga com aquests paràmetres analitzats afecten el nadó poc després de néixer i al cap de quatre anys.

“En el cas de l’estudi de la vitamina B12, que es troba en els aliments animals i que es sintetitza en el tub digestiu, és precisament al cap de quatre anys que es pot detectar si el seu dèficit en les embarassades afecta el neurodesenvolupament del fill o filla. I, a través d’unes proves psicològiques al voltant de la memòria, la comprensió, la capacitat de reacció…, s’ha comprovat que el grup de nens i nenes amb mares deficients de vitamina B12 és el que té més alteracions en l’àmbit cognitiu”, explica la profesora Victoria Arija, corresponsable del grup Nutrisam, juntament amb la investigadora Josefa Canals. “Estem parlant de dones sanes de països desenvolupats, amb accés a tot tipus d’aliments i amb bon control sanitari, però tot i això es detecten deficiències en l’alimentació”, afirma.

Victoria Arija és una de les responsables del grup de recerca Nutrisam de la URV

Aquest estudi, segona assegura Arija, té valor perquè fins ara no s’havia posat el focus en la vitamina B12 i la seva relació amb el desenvolupament cognitiu del nadó, ja que el seu dèficit no causa problemes destacats als adults en general, però sí, tal i com es demostra en aquest estudi, a les dones gestants: “A partir d’aquí, es tractaria que en els controls de la dona embarassada es determinés si necessita millorar l’alimentació o si li cal algun tipus de suplement per aquesta mancança. Això sí, la dosi del suplement s’adaptaria a cada cas.”

Altres estudis del projecte ECLIPSES

I és que un dels objectius del projecte ECLIPSES és que quan es detecten mancances al voltant de l’estat nutricional de les dones embarassades, el tractament que se li faci i les dosis de suplements que se li aconsellin siguin individualitzats. En aquest sentit, el projecte va néixer centrat en el ferro, ja que durant l’embaràs la dona en té dèficit ja que la demanda del fetus és molt gran i la ingesta no és prou alta, tal i com explica Victoria Arija: “El que se sol fer és una suplementació preventiva de ferro, però el que havíem detectat és que no es podia donar la mateixa quantitat de ferro a totes les dones, ja que algunes n’absorveixen més i d’altres menys. I per això vam iniciar l’assaig clínic, per determinar quina era la dosi de ferro idònia per a cada cas. Haver donat dosis adaptades a les necessitats de cadascuna ha millorat el rendiment del tractament preventiu.”

El projecte ECLIPSES, amb una mostra de dones embarassades que es considera molt àmplia i representativa, ha donat una vintena de publicacions al voltant de diferents paràmetres, i la intenció és continuar investigant-ne més. Per exemple, una altra recerca recent sorgida a partir d’aquest projecte, en col·laboració amb el grup de recerca Tecnatox de la URV, liderat per la investigadora Mònica Bulló, ha permès determinar que en els aliments que consumeixen les dones embarassades estudiades hi ha dos tipus de components, l’arsènic i el DLPCV (present en els plàstics), que superen els llindars establerts per l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentàra, de manera que poden comportar riscos per a la salut d’aquestes dones. O, gràcies a un altre estudi, liderat per l’investigador del mateix grup de recerca, Andrés Díaz, s’han detectat, analitzant per exemple la glucosa, els triglicèrids i la resistència a la insulina, els factors associats a un major risc cardiometabòlic durant l’embaràs, és a dir, el risc a desenvolupar la diabetis, a patir un avortament, que el fill o filla tingui obesitat o diabetis… En aquest cas, no fumar, prendre poc alcohol, no tenir sobrepès, el nivell d’educació… són alguns dels factors que permeten mantenir controlat aquest risc.