09/03/2016

La filòloga Eulàlia Lledó reivindica la necessitat del feminisme

L'estudiosa de la llengua des de la perspectiva de gènere ha recollit la distinció M. Antònia Ferrer de la URV 2016, per destacar en la defensa dels drets de les dones. En el seu discurs s'ha reafirmat en la necessitat del feminisme reivindicant el terme, que sovint està mal vist

Eulàlia Lledó ha rebut la distinció durant l'acte.

Eulàlia Lledó ha rebut la Distinció M. Antònia Ferrer que atorga la Universitat a través de l’Observatori de la Igualtat, en un acte càlid que ha tingut lloc el dimecres, 9 de març a la sala de graus del campus Catalunya. La distinció està destinada a persones, entitats, institucions o col·lectius de la societat civil o del món acadèmic que hagin destacat per la seva tasca de defensa dels drets de les dones i de la seva visibilització. L’acte es fa cada any, en el marc de la Setmana de la Igualtat i a l’entorn del dia 8 de març, Dia Internacional de les Dones.

Eulàlia Lledó és, sobretot, una persona referent a Catalunya i a l’Estat en l’estudi del biaix de gènere que presenten el llenguatge i la literatura, i ha estat col·laboradora de la URV. En el discurs que ha pronunciat després de rebre la distinció ha reivindicat la paraula feminisme, que és la lluita per la igualtat entre homes i dones, perquè actualment continua sent útil i necessària. Ha al·ludit, en referència, el que van dir al respecte les escriptores feministes Virginia Woolf i Rebecca West. La filòloga premiada ha fet un repàs a l’actualitat en el cinema i en la premsa, en clau de gènere. Aplicant el test de Bechdel, ha dit, poquíssimes pel·licules recents són igualitàries; i, en canvi, és evident que alguna cosa està canviant. Per exemple, ha enumerat alguns articles de premsa que utilitzen, en la redacció, l’alternança de gènere.

En l’acte Mercedes Bengoechea, professora de Sociolingüística de la Universidad de Alcalá de Henares, ha pronunciat una conferència. Titulada “El género gramatical para la lingüística feminista”, ha constituït una classe magistral sobre el tema. El masculí genèric, amb pretès valor universal, és ineficaç perquè molts cops segrega les dones de la humanitat. El llenguatge es construeix a partir de la ideologia i de la jerarquia, i les dones han estat històricament, un grup subaltern: per anar endavant, s’ha de relacionar la gramàtica amb la societat. La conferenciant ha afirmat que el català i el castellà s’han feminitzat en les últimes dècades.

distincioobsigualtat164
D’esquerra a dreta, Josep Manel Ricart, Inma Pastor, M. Antònia Ferrer, Eulàlia Lledó i Mercedes Bengoechea.

En l’acte de lliurament de la Distinció han intervingut Josep Manel Ricart, vicerector de Política Científica i de Recerca; M. Antònia Ferrer, professora jubilada d’Història Contemporània que dóna nom al premi; i Inma Pastor, directora de l’Observatori de la Igualtat.

Eulàlia Lledó

Eulàlia Lledó (Barcelona, 1952), és doctora en Filologia Romànica per la Universitat de Barcelona amb una tesi sobre la presència de les dones als diccionaris. Va revisar exhaustivament i va proposar canvis sobre la representació de les dones al Diccionari General de la Llengua Catalana de l’Institut d’Estudis Catalans. I juntament amb Esther Forgas, de la URV, i María Ángeles Calero, de la Universitat de Lleida, van estudiar i van emetre informes similars sobre el Diccionario de la Real Academia Española a finals dels anys 90.

Ha investigat col·laborant amb diferents universitats, el Consell Superior d’Investigacions Científiques, i pertany a diferents xarxes universitàries d’estudis de gènere. L’anàlisi del discurs l’ha portat a estudiar les notícies de la premsa sobre els maltractaments a les dones, les denominacions dels oficis o el llenguatge esportiu. Al llarg de la vida professional d’Eulàlia Lledó com a professora d’institut, el valor de la coeducació ha estat una constant sempre present, tant en les seves investigacions sobre didàctica com en la pràctica a l’aula. Ha redactat nombroses publicacions i guies. La filòloga distingida és també escriptora, assagista, crítica literària i fa literatura de viatges. Ha rebut la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya,

A la URV va participar en el II Col·loqui internacional “La Linguïstica de Pompeu Fabra”, i com a docent ha presentat ponències i ha impartit sessions en diferents seminaris, cursos i conferències. Va treballar en un projecte d’investigació dirigit per la professora Coral Cuadrada i en un altre comandat per Esther Forgas, i és membre del grup de recerca Gènere, Raça, Ètnia i Classe (GRÈC).

L’atorgament de la Distinció és una mesura inclosa en el II Pla d’Igualtat de la URV actualment vigent.

Més informació:

Eulàlia Lledó