08/07/2022

La física de la URV Marta Sales-Pardo és la nova presidenta de la Xarxa catalana per a l’estudi dels sistemes complexos

La investigadora del Departament d'Enginyeria Química de la URV ocuparà el càrrec d'aquesta associació durant els propers dos anys

Marta Sales-Pardo, física i investigadora del Departament d’Enginyeria Química de la Universitat, ha estat escollida nova presidenta de Complexitat, la xarxa catalana per a l’estudi de sistemes complexos. Aquesta associació aglutina investigadors i investigadores de diferents institucions catalanes universitàries i de recerca i també privades que treballen en l’àrea dels sistemes complexos.

La investigadora, que ocuparà el càrrec durant els propers dos anys, es va graduar en Física a la Universitat de Barcelona, on també va fer un doctorat de Física Estadística. Posteriorment li van atorgar una beca Fullbright a la Northwestern University (EUA), on va començar a treballar en temes de xarxes complexes: “El meu interès era veure com podíem extreure informació de grans quantitats de dades que es podien representar en forma de xarxes trobant una manera de representar-les de manera resumida”, explica.

L’any 2009 va començar a treballar com a professora agregada a la URV, on va engegar el Laboratori de Ciències i Enginyeria de Sistemes Emergents, amb l’investigador ICREA a la URV Roger Guimerà. Durant els últims anys s’ha dedicat sobretot a treballar en el desenvolupament de metodologies basades en la inferència bayesiana per a l’anàlisi i la predicció de dades. Els seus treballs han estat un referent al món de les xarxes, amb publicacions en revistes influents com Science, Science Advances, Proceedings of the National Academy of Sciences o Physical Review X. Al juliol del 2021 va ser la primera dona d’una universitat catalana i de l’Estat espanyol en ser reconeguda com a fellow de la Network Science Society per la seva recerca en xarxes.

La comunitat dels sistemes complexos és reconeguda a nivell mundial i compta amb diversos investigadors ICREA i ICREA Acadèmia que publiquen regularment en revistes de prestigi. La seva missió és la de donar a conèixer la nostra recerca a la societat catalana i a nivell internacional.