18/11/2020

La glucosa, un nutrient primordial encara desconegut, centra la inauguració de curs de la Facultat de Química

El centre reconeix els millors estudiants durant la celebració del dia de Sant Albert Magne

Marià Alemany, catedràtic emèrit de Bioquímica i Biologia Molecular/Nutrició de la Universitat de Barcelona, durant la inauguració del curs 2020-21 de la Facultat de Química, que es va fer a distància.

La lliçó inaugural del curs de la Facultat de Química “Per què la glucosa?”, que s’ha fet el 16 de novembre, ha anat a càrrec de Marià Alemany, catedràtic emèrit de Bioquímica i Biologia Molecular/Nutrició de la Universitat de Barcelona, i antic professor de la Facultat de Química als inicis de la URV, quan la Universitat era una delegació de la Universitat de Barcelona.

Marià Alemany ha posat de manifest durant la lliçó inaugural que encara es desconeixen molts dels mecanismes relacionats amb la glucosa, i que es requereix molta més recerca per acabar de comprendre el seu funcionament a l’organisme i per tenir mètodes de mesura més fiables. La glucosa és un aldehid que s’uneix a molts compostos biològics i, malgrat ser un dels metabòlits més mesurats, pràcticament mai tenim resultats reals i precisos dels seus nivells, però l’emprem com a principal substrat metabòlic. La glucosa és el principal intermediari energètic entre els teixits i nodreix les nostres cèl·lules. Pràcticament sempre la convertim en fragments de 3 carbonis que són menys complicats i al final l’oxidem per extreure’n energia, va explicar Alemany.

Reconeixement als estudiants i personal

D’altra banda, durant el decurs de la inauguració del curs, s’han lliurat diferents premis destinats a estudiants i graduats de la Facultat de Química.

Leyre Andrea Sese Lorente, del Grau de Bioquímica i Biologia Molecular; Núria Montesó Arasa, del Grau de Química; Enric Castillo Pla, del Grau de Química en anglès, i Mariona Tresserras López, del Doble Grau de Biotecnologia i Bioquímica i Biologia Molecular, són els alumnes amb millor nota d’accés que han iniciat els seus estudis a la Facultat de Química el curs 2020-2021.

Els estudiants premiats Leyre Andrea Sese i Núria Montesó.
Els altres estudiants premiats Enric Castillo i Mariona Tresserras.

Maria Torrelles Vilella i Sergio Torrallardona Martínez han rebut el premi ex aequo de la Societat Catalana de Química a l’estudiant amb millor nota del Treball de Fi de Grau de Química del curs 2019-20.

Els estudiants de la Facultat de Química que van rebre el premi ex aequo de la Societat Catalana de Química: Maria Torrelles i Sergio Torrallardona.

El premi de la Sociedad Española de Bioquímica y Biología Molecular (SEBBM) als estudiants amb millor nota al TFG de Bioquímica i Biologia Molecular del curs 2019-20 ha estat ex aequo per a Iván Fernández Pérez, María Pérez Sánchez i Berta Paez Montserrat, i el premi per la millor nota al TFG del Doble Grau de Biotecnologia i Bioquímica i Biologia Molecular, per a Daphne Jumilla Lorenz.

Els estudiants que van rebre el reconeixement de la SEBBM: Iván Fernández, María Pérez i Daphne Jumilla.

A més a més, s’ha fet un reconeixement al personal de la Facultat que porta 25 anys treballant al centre, Yolanda Cesteros (PDI) i Òscar Pàmies (PDI), i al personal que s’ha jubilat el curs 19-20: els professors Sergio Castillón, Carmen Claver i Aurora Ruiz.