05/11/2020

La Network Science Society reconeix l’investigador Àlex Arenas per la seva recerca sobre xarxes

Ha estat un dels set investigadors i investigadores que aquesta societat científica ha nomenat per a l’any 2020

El catedràtic del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques, Àlex Arenas, ha estat escollit com a Fellow member per la Network Science Society (NetSci). Amb aquesta distinció es destaca la “recerca fonamental sobre xarxes, inclosa la detecció de comunitats, la sincronització i les xarxes multicapa, i també per les seves contribucions editorials i de tutoria”. Aquesta societat reuneix nombrosos investigadors de diverses àrees (Física, Matemàtica, Biologia, Ciències de la Computació, Ecologia, etc.), així com a totes aquelles parts interessades en l’anàlisi de les xarxes complexes. Cada any, aquesta societat científica reconeix un màxim de set investigadors i investigadores que han realitzat contribucions destacades i significatives a qualsevol àrea de recerca científica sobre xarxes.

Àlex Arenas és professor del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques de la URV, dirigeix la Càtedra de Ciència i Humanisme de la URV, dedicada a fomentar, promoure i difondre els valors de la ciència a la societat des de la perspectiva humanística amb l’objectiu d’afavorir la seva visibilitat social, és a dir, per generalitzar i socialitzar el coneixement en l’àmbit de la ciència.

Ha estat guardonat dues vegades amb la distinció ICREA Acadèmia, va ser guardonat amb el premi de James S. McDonnell Foundation (USA) per l’estudi de sistemes complexes, va ser escollit Fellow de la Societat Americana de Física, i és editor associat de la publicació en física Physical Review de la American Physical Society. Arenas és també director del grup de recerca ALEPHSYS (Algorithms embedded in Physical Systems) del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques de la URV, on s’estudien els sistemes complexos des d’un enfocament físic i algorítmic. També dirigeix el grup de recerca COMPHATEVOL (Complex Paths in Human Evolution) de l’IPHES (Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social), on s’estudia la difusió tecnològica des de la prehistòria fins a l’actualitat. També és professor extern del centre d’excel.lència Complexity Science Hub Vienna (Àustria).

Ha escrit més de 200 articles en revistes internacionals com Nature o Physics Reports, els quals han rebut més de 25.000 citacions.