31/07/2024

La qualitat dels carbohidrats a la dieta determina la salut reproductiva masculina

Els aliments amb un nivell glucèmic alt es relacionen amb un menor nombre d’espermatozoides i més baixa mobilitat, segons un estudi del grup de recerca NuMeh de la URV

Foto: Congerdesign (Pixabay).

Un estudi del grup de recerca Nutrició i Salut Metabòlica (NuMeH) de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i del Centre de Tecnología Ambiental, Alimentària i Toxicològica (TecnATox), en col·laboració amb l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV), ha posat de manifest la importància de la qualitat dels carbohidrats a la dieta per a la salut reproductiva masculina. Els resultats d’aquesta recerca, liderada per la Catedràtica del Departament de Bioquímica i Biotecnologia i investigadora ICREA a la URV Mònica Bulló, han estat publicats a la revista World Journal of Men’s Health.

La infertilitat, definida per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) com la incapacitat per aconseguir un embaràs després d’un any de relacions sexuals regulars sense protecció, afecta moltes parelles a tot el món. S’estima que entre el 40 i el 50% dels casos d’infertilitat estan relacionats amb factors masculins, particularment amb la qualitat del semen, que pot veure’s afectada per diversos causes ambientals i d’estil de vida, incloent-hi l’alimentació. Així, s’ha descrit que seguir una dieta mediterrània amb elevat consum de vegetals, llegums, fruites i peix es podria associar a una millor qualitat del semen, mentre que altres components nutricionals com els greixos saturats, les carns vermelles o l’alcohol podrien tenir un efecte perjudicial.

Mònica Bulló i Javier Mateu-Fabregat, part de l’equip investigador de la URV que ha liderat la recerca.

L’estudi destaca que, tot i que més del 50% de l’energia consumida en la dieta prové dels carbohidrats, hi ha poca informació sobre com la qualitat d’aquests influeix en la salut reproductiva. En aquest context, la investigació va analitzar la relació entre l’índex glucèmic i la càrrega glucèmica de la dieta, dos indicadors clau de la qualitat dels carbohidrats, i diversos paràmetres de qualitat del semen en més d’un centenar d’homes sans d’entre 18 i 35 anys.

Els resultats van indicar que el consum d’aliments amb un alt índex glucèmic, que reflecteix la rapidesa amb què un aliment augmenta els nivells de glucosa en sang, s’associava amb un menor nombre d’espermatozoides i una reducció en la seva mobilitat. Això suggereix que consumir aliments com farines refinades, aperitius, begudes ensucrades i llaminadures podria estar vinculada a una pitjor qualitat del semen.

La recerca ressalta la necessitat de considerar la qualitat dels carbohidrats no només pels seus efectes metabòlics generals, sinó també pel seu impacte en la salut reproductiva masculina. Els resultats subratllen la importància de seguir una dieta equilibrada i d’alta qualitat, com la dieta mediterrània, que afavoreix el consum de vegetals, llegums, fruites i peix, per millorar la qualitat espermàtica i, en conseqüència, la fertilitat masculina.

Referencia bibliográfica: Mateu-Fabregat J, Papandreou C, Gutierrez-Tordera L, Rojas M, Novau-Ferré N, Mostafa H, Bulló M. Dietary Glycemic Index and Load and Semen Quality: A Cross-Sectional and Prospective Analysis within the FERTINUTS Trial. World J Mens Health. 2024 Apr;42:e53. https://doi.org/10.5534/wjmh.230328.