08/05/2017

La URV participa en el desenvolupament d’un sistema que evita les pèrdues de roba en bugaderies residencials

Laundry ID, una innovació de l'Institut de Robòtica per la Dependència que facilita la inclusió laboral

“Laundry ID” és un sistema que elimina les pèrdues de roba en serveis residencials, produïdes per errors en la classificació i repartiment de la roba neta, on la roba bruta dels residents es barreja per netejar-la. Aquest sistema simplifica la tasca i guia a l’operari en el treball de classificació i repartiment de la bugada. Aquest procés potencia la inclusió laboral de persones amb discapacitat.

El projecte és fruit d’una col·laboració entre l’Institut de Robòtica per a la Dependència, el fabricant de maquinària per a bugaderies Girbau, l’empresa de tecnologia Extra Software i la Universitat Rovira i Virgili  i ha comptat amb la col·laboració econòmica del Ministeri de Sanitat a través de les subvencions amb càrrec al 0,07% de l’IRPF i de BBVA.

Laundry ID és un sistema per a bugaderies de col·lectivitats que facilita la inclusió laboral, gràcies al programari propi, que permet, a persones amb discapacitat intel·lectual o malaltia mental, classificar la roba sense error. Un sistema de guiatge per xips encén un led inalàmbric durant el procés de plegat de la roba, indicant la cubeta on s’ha de situar cada peça de cada resident.

Es guia al treballador en tots els passos, adaptant tot el procés a persones amb discapacitat i creant nous llocs de treball per a aquest col·lectiu amb dificultats d’inserció laboral. Es millora la qualitat del servei als usuaris i famílies, eliminant les pèrdues de la roba dels residents. També es redueixen els costos de gestió de la bugaderia, donant accés a bonificacions públiques a la contractació de persones amb discapacitat i de preparadors laborals.

Des de la URV i a través del grup de recerca Intelligent Robotics and Computer Vision, liderat per l’investigador Domènec Puig,  han col·laborat en el desenvolupament del prototipus final que s’ha presentat aquest divendres al Centre d’Innovació BBVA. El grup ha pogut desenvolupar la tecnologia a través de la línia d’ajuts de valorització del coneixement de la URV que financen iniciatives que afavoreixen l’arribada a mercat de coneixements i tecnologies desenvolupades en el sí de la Universitat. La iniciativa ha rebut l’assessorament de la Unitat de Valorització i Comercialització de la URV, què compta amb el suport d’ACCIÓ.

Una iniciativa inclusiva i de millora de servei

L’acte ha estat presidit pel secretari d’Estat de Serveis Socials i Igualtat, Mario Garcés, qui ha mostrat el seu ple suport a un projecte pel seu enorme potencial de creació d’ocupació en entorns no protegits, on la inclusió és plena. Ha comptat amb la participació del director general de Polítiques de Suport a la Discapacitat, Borja Fanjul, el qual ha donat suport a aquesta iniciativa inclusiva, la realització de la qual ha estat possible gràcies a les aportacions a través de la x solidària a la declaració de la Renda.

El 2015 a Espanya hi havia 1.774.800 persones en edat activa amb discapacitat oficialment reconeguda (font: Odismet, l’observatori sobre discapacitat i mercat de treball a Espanya). El 31,0% de la població activa amb discapacitat es trobava en situació d’atur. La diferència amb la població sense discapacitat és de més de nou punts. La taxa d’atur és major en dones que en homes (31,1 enfront de 30,9), malgrat la seva menor taxa d’activitat. La taxa d’ocupació de les persones amb discapacitat a Espanya va ser del 23,4%, fet que suposa gairebé tres vegades menys que la taxa de persones sense discapacitat que per a aquest mateix any va aconseguir el 60,9%.

D’altra banda, el 2015 a Espanya hi havia 5.340 residències de 3a edat i aproximadament 570 residències de persones amb discapacitat, que tenen la necessitat de reduir costos i millorar el servei als usuaris. Laundry ID genera llocs de treball inclusius en entorns ordinaris i per tant dóna resposta a una necessitat social molt important a Espanya, que és la inclusió laboral en entorns no protegits, on la inclusió és plena. Cada bugaderia genera entre 3 i 4 llocs de treball, contractes de qualitat per a persones amb discapacitat intel·lectual, malaltia mental o física.

Com a entitats socials, les residències veuran incrementat el seu impacte social amb la inclusió laboral de persones amb discapacitat del seu entorn proper. També es millora la qualitat del servei prestat als residents així com l’eficiència deguda a la reducció del temps dedicat per a la gestió d’incidències de roba perduda. A mesura que s’incorporin persones amb discapacitat, es produeix un benefici econòmic producte de les ajudes i subvencions.